Luen Karl Ove Knausgårdin kirjaa Taisteluni, ensimmäinen kirja. Kirja enimmäkseen ärsyttää minua. Selvää on kuitenkin se, että kirjassa on imua. Tahdon lukea sitä, palata siihen.
Unohdin kirjan jo bussiin. Olin tilata uuden kirjan netistä, koska kaipasin sitä. Seuraavana päivänä kirja oli ilmestynyt työpöydälleni.
Tapaus oli selittämätön, ihme, hyvin knausgårdmainen, kuin Kristuksen kasvot uponneen laivan kohdalla meressä, merkki, sattuma, Lindan nimi samassa rappukäytävässä juuri siinä tukholmalaisessa kerrostalossa.
Suunnitelmissani on kirjoittaa joitakin hajanaisia huomioita koko Knausgårdin kuuden kirjan sarjasta. Taivallan nyt sivulla 233 ensimmäisessä kirjassa.
keskiviikko 28. elokuuta 2013
tiistai 6. elokuuta 2013
Nopeita huomioita äänestyksestä 2000-luvun parhaaksi romaaniksi
Hesarin järjestämä äänestys 2000-luvun parhaista romaaneista on ohi. Äänestämään pääsivät sekä lukijat että kriitikot.
Voiko vuonna 2013 edes äänestää 2000-luvun parhaista romaaneista? Ei tietenkään.
Häkellyttävän saman kaltainen on nykyään lukijoiden ja kriitikkojen maku. Kärkikolmikko oli peräti identtinen. Mistä se sitten kertoo, sen saa jokainen itse päättää. Itse näkisin, että kriitikkojen maku on popularisoitunut tai popularisoitu tietoisesti. Se taas kertoo pelkästään lehden alamäen jyrkkyydestä.
Lukijoiden listauksessa näkyy 100 eniten ääniä saanutta romaania, kriitikoiden 30.
Suurimpana yllätyksenä pidin Juha Seppälän puuttumista kokonaan kriitikkojen listalta. Luulin häntä kritiikin lemmikkipojuksi. Ilmeisesti Seppälän yhteistyökyvyttömyys alkaa kantaa hedelmää. Olen Seppälästä hyvin ylpeä.
Toinen jymypaukku oli Rosa Liksomin Hytti nro 6:den ulostaminen kokonaan kriitikkojen listalta. Liksomin romaani on aistillisuudessaan ja verevyydessään venäläisten klassikkojen veroista vyörytystä.
Suomalainen dekkari loisti Harjunpäätä lukuunottamatta poissaolollaan. Ilmeisesti dekkarit ovat edelleen kertakulutushyödykkeen asemassa suomalaisen kirjallisuuden lukijan lyhytjännitteisessä maisemassa.
Tekisi mieleni myös kommentoida niitä nimiä, raatilaisia, joilla on suuret luulot omasta romaanitaiteestaan. Näen kyllä heidät näppäimet täristen etsimässä ensin omaan nimeään kriitiikkojen 30 listalta, ja vähän jo luovuttaneena vielä lukijoiden 100 listalta.
Aina voi puhua romaanin muodosta ja sisällöstä analyyttisesti viisaita, mutta lopulta, kaiken tyhjänpäiväisen jaarittelun jälkeen, kirjailija kaipaa lukijoita - mitä enemmän sitä parempi.
Eikä pidä unohtaa, mitä Antti Majander muistutti: "Äänestys ei kuvasta kaikkein suurimman lukevan yleisön mieltymyksiä. Sitä voi halutessaan hahmotella kauppojen myynti- ja kirjastojen lainaustilastojen perusteella."
Voiko vuonna 2013 edes äänestää 2000-luvun parhaista romaaneista? Ei tietenkään.
Häkellyttävän saman kaltainen on nykyään lukijoiden ja kriitikkojen maku. Kärkikolmikko oli peräti identtinen. Mistä se sitten kertoo, sen saa jokainen itse päättää. Itse näkisin, että kriitikkojen maku on popularisoitunut tai popularisoitu tietoisesti. Se taas kertoo pelkästään lehden alamäen jyrkkyydestä.
Lukijoiden listauksessa näkyy 100 eniten ääniä saanutta romaania, kriitikoiden 30.
Suurimpana yllätyksenä pidin Juha Seppälän puuttumista kokonaan kriitikkojen listalta. Luulin häntä kritiikin lemmikkipojuksi. Ilmeisesti Seppälän yhteistyökyvyttömyys alkaa kantaa hedelmää. Olen Seppälästä hyvin ylpeä.
Toinen jymypaukku oli Rosa Liksomin Hytti nro 6:den ulostaminen kokonaan kriitikkojen listalta. Liksomin romaani on aistillisuudessaan ja verevyydessään venäläisten klassikkojen veroista vyörytystä.
Suomalainen dekkari loisti Harjunpäätä lukuunottamatta poissaolollaan. Ilmeisesti dekkarit ovat edelleen kertakulutushyödykkeen asemassa suomalaisen kirjallisuuden lukijan lyhytjännitteisessä maisemassa.
Tekisi mieleni myös kommentoida niitä nimiä, raatilaisia, joilla on suuret luulot omasta romaanitaiteestaan. Näen kyllä heidät näppäimet täristen etsimässä ensin omaan nimeään kriitiikkojen 30 listalta, ja vähän jo luovuttaneena vielä lukijoiden 100 listalta.
Aina voi puhua romaanin muodosta ja sisällöstä analyyttisesti viisaita, mutta lopulta, kaiken tyhjänpäiväisen jaarittelun jälkeen, kirjailija kaipaa lukijoita - mitä enemmän sitä parempi.
Eikä pidä unohtaa, mitä Antti Majander muistutti: "Äänestys ei kuvasta kaikkein suurimman lukevan yleisön mieltymyksiä. Sitä voi halutessaan hahmotella kauppojen myynti- ja kirjastojen lainaustilastojen perusteella."
torstai 1. elokuuta 2013
Selkäänpuukottajan muotokuva
Sataa lunta. Rukkasenkokoisia hiutaleita. Lumi peittää pian huntuunsa vuoren rinteessä uinuvat talot.
Erään talon alakerroksessa pilkottaa vielä valo, vaikka aamu jo rientää. Synkkä kirjailija kyykkii mietteissään paljaiden jalkojensa päällä, itselleen hyvin ominaisessa asennossa. Sankka piipunsavu ympäröi huonetta. Lattialla odottaa kulunut korttipakka seuraavaa pasianssia. Sen vieressä viinipullo, lasi ja kannu vettä. Tuhkakupissa toinen piippu ja piippurassia. Kirjailija on omassa valtakunnassaan kuin erakko majassaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka, kirjailija ajattelee. Istui täällä päivät pitkät, imi tietoa ja tarinoita kuin hyttynen verta. Kuunteli pää kallellaan, nyökkäili maireasti ja talletti kaiken tilkkeeksi hataraan romaanikyhäelmäänsä. Tuli tänne, kotiini, päivästä toiseen ja minä otin ystävänä vastaan. Juotin, syötin ja saunotin. Ja nyt se luikkii kaupungilla karkuun kuin sähköjänis, kun tulee vastaan.
Hesarin kriitikko kehui, että sen kirjassa on harvinaisen rehellinen ja luja etiikka. Entä kirjailijan oma rehellisyys ja etiikka? Kuka sen perään huutelee?
Kirjailija pitää paksua kirjaa kädessään. Hän merkitsee lyijykynällä takakanteen sivut, joissa on puhuttu hänestä. Se on hänen tapansa. Hän lukee vielä pätkän ja purskahtaa rämäkkään nauruun.
Vaimo kuulee unen läpi naurun ja laahustaa alakertaan katsomaan mikä miestä vaivaa. Kirjailija ojentaa kirjan vaimolleen ja sanoo koleasti:
- Lue. Tässä ystävä kertoo minusta totuuden. Onneksi joku sen lopulta tekee. Tunnistatko tyypin?
… se Laestadiuksen ja Göbbelsin, Friedellin Kulttuurihistorian ja Marlene Dietrichin ristisiitos …
Vaimo pudistaa päätään ja palaa yläkertaan. Kirjailija nousee ylös ja sammuttaa valot. Hän astuu ovesta pihalle ja vetää sisäänsä ahnaasti raikasta ulkoilmaa. Hän seisoo hetken varpaillaan vastasataneessa lumessa. Jäämerensiniset silmät tähyilevät yli radanvarsikaupungin etäisyyteen ja suu vääntyy ivalliseen virnistykseen, ympäröivän maailman näköiseen.
Kirjailija palaa sisään. Lumeen piirtyvät varpaiden jäljet kuin kirjaimet paperille.
Suomi kaipaa lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita
Vilkuilin INTO-kustantamon
syksyllä julkaistavien kirjojen luetteloa. Sieltä mukaani tarttui sitaatti
Veijo Meren vuonna 2005 antamasta haastattelusta:
"Haanpään edustama moderni, mutta realistinen yhteiskunnallinen kerronta on jotain aivan muuta kuin nykyisten sirkustemppuilijoitten viihteen valtakunta, jossa totuus ja kuviteltu sekoittuvat keskenään."
Näiden ärripurrien ehdottomat lohkaisut ovat kyllä piristäviä, vaikka en oikein ymmärrä, mitä Meri tarkoittaa: ainahan kirjallisuudessa totuus ja kuviteltu sekoittuvat, vaikka se olisikin" modernia, mutta realistista kerrontaa".
Toki Meren mainitsemat sirkustemppuilijat tulevat usein mieleen, kun nämä julkisuushakuiset ja omaan ääneensä rakastuneet pirtsakat narsistit esittelevät itseään, työtään ja mieltymyksiään kaikissa mahdollisissa medioissa.
Suomi tarvitsee lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita, jotka eivät uhraa yksityisyyttään kustantamojen myynninedistämiskampanjoiden mannekiineina ja messujen änkyttävinä puhetyöläisinä.
Kauheimpia ovat tällaiset positiiviset ja "elämä on ihana kirjallinen seikkailu"-tyyppiset haastattelut, joista jää katsojalle käteen pelkästään värianalyysissä valittujen kesävaatteiden rohkea muisto ja tekokukka rintapielessä.
"Haanpään edustama moderni, mutta realistinen yhteiskunnallinen kerronta on jotain aivan muuta kuin nykyisten sirkustemppuilijoitten viihteen valtakunta, jossa totuus ja kuviteltu sekoittuvat keskenään."
Näiden ärripurrien ehdottomat lohkaisut ovat kyllä piristäviä, vaikka en oikein ymmärrä, mitä Meri tarkoittaa: ainahan kirjallisuudessa totuus ja kuviteltu sekoittuvat, vaikka se olisikin" modernia, mutta realistista kerrontaa".
Toki Meren mainitsemat sirkustemppuilijat tulevat usein mieleen, kun nämä julkisuushakuiset ja omaan ääneensä rakastuneet pirtsakat narsistit esittelevät itseään, työtään ja mieltymyksiään kaikissa mahdollisissa medioissa.
Suomi tarvitsee lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita, jotka eivät uhraa yksityisyyttään kustantamojen myynninedistämiskampanjoiden mannekiineina ja messujen änkyttävinä puhetyöläisinä.
Kauheimpia ovat tällaiset positiiviset ja "elämä on ihana kirjallinen seikkailu"-tyyppiset haastattelut, joista jää katsojalle käteen pelkästään värianalyysissä valittujen kesävaatteiden rohkea muisto ja tekokukka rintapielessä.
Perkeleen puristeet!
KIRJOITTAA, KYSYÄ, OPPIA - projekti raahautuu
vasta vähän yli sadassa lauseessa. Ehdoton päivittäminen on henkisesti
äärimmäisen raskasta ja velvoittavaa. Inhoan koko touhua. Lopettaminen on koko
ajan mielessä.
Aluksi minulla oli kolme lukijaa, jotka kommentoivat lauseita.
Siitä sai valtavasti voimaa. Hekin uupuivat matkalle. En ihmettele. Jatkan nyt yksin.
Inhoan näitä perkeleen puristeita, jotka eivät jätä minua
rauhaan. Pyörivät päässä, vaativat hiomista, sommittelua ja lopulta tulostusta.
Olen miettinyt, etten julkaise lopputulosta enää kirjana. Se ei ole kiinnostavaa, se ei kiinnosta ketään. Ehkä kokoan lopputuloksen luettavampaan, tiivimpään muotoon ja jätän sivuilleni pdf:nä kaikkien luettavaksi ja tulostettavaksi. Onko se sitten sähkökirja?
Kirjan julkaiseminen ei merkitse minulle enää mitään.
torstai 23. toukokuuta 2013
HS:n kriitikkojen 2000-luvun lempikirjat
Kaikkiaan 16 HS:n kriitikkoa listasi kymmenen 2000-luvun lempikirjaansa. Nämä romaanit saivat vähintään kaksi mainintaa.
Kristina Carlson: Herra Darwinin puutarhuri
Bo Carpelan: Kesän varjot (Berg)
Monika Fagerholm: Amerikkalainen tyttö (Den amerikanska flickan)
Pirjo Hassinen: Mansikoita marraskuussa
Kari Hotakainen: Ihmisen osa
Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie
Antti Hyry: Uuni
Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän
Rosa Liksom: Hytti nro 6
Katri Lipson: Kosmonautti
Ulla-Lena Lundberg: Jää (Is)
Arne Nevanlinna: Marie
Markus Nummi: Karkkipäivä
Sofi Oksanen: Puhdistus
Aki Ollikainen: Nälkävuosi
Hannu Raittila: Canal Grande
Mikko Rimminen: Nenäpäivä
Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
Pirkko Saisio: Punainen erokirja
Helena Sinervo: Runoilijan talossa
Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
Jari Tervo: Myyrä
Erik Wahlström: Jumala (Gud)
Kjell Westö: Missä kuljimme kerran (Där vi en gång gått)
Jaakko Yli-Juonikas: Neuromaani
Missä ovat esimerkiksi Juha Seppälän Routavuosi tai Mr Smith? Antti Tuurin Kuoleman kyytimies? Tuomas Kyrön Liitto? Tai Katja Ketun Kätilö?
Kristina Carlson: Herra Darwinin puutarhuri
Bo Carpelan: Kesän varjot (Berg)
Monika Fagerholm: Amerikkalainen tyttö (Den amerikanska flickan)
Pirjo Hassinen: Mansikoita marraskuussa
Kari Hotakainen: Ihmisen osa
Kari Hotakainen: Juoksuhaudantie
Antti Hyry: Uuni
Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän
Rosa Liksom: Hytti nro 6
Katri Lipson: Kosmonautti
Ulla-Lena Lundberg: Jää (Is)
Arne Nevanlinna: Marie
Markus Nummi: Karkkipäivä
Sofi Oksanen: Puhdistus
Aki Ollikainen: Nälkävuosi
Hannu Raittila: Canal Grande
Mikko Rimminen: Nenäpäivä
Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
Pirkko Saisio: Punainen erokirja
Helena Sinervo: Runoilijan talossa
Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
Jari Tervo: Myyrä
Erik Wahlström: Jumala (Gud)
Kjell Westö: Missä kuljimme kerran (Där vi en gång gått)
Jaakko Yli-Juonikas: Neuromaani
Missä ovat esimerkiksi Juha Seppälän Routavuosi tai Mr Smith? Antti Tuurin Kuoleman kyytimies? Tuomas Kyrön Liitto? Tai Katja Ketun Kätilö?
torstai 18. huhtikuuta 2013
Lassi Kämäri -palkinto 2013
Yleisenä
huomiona ensimmäisestä aforismikirjoituskilpailusta
totean, että olen ilahtunut niistä tuhansista aforismeista, jotka sain ja
hieman pettynyt siitä, että naiset loistivat kilpailussa poissaolollaan.
Toivottavasti he tulevat mukaan ensi vuonna sankoin joukoin.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Kuka
saippuoi päiväsi? (Hannu Hirvonen)
Ihmisen taivas: tulla ymmärretyksi. (Kosti Sironen)
Mikään ei ole niin perseestä kuin paska. (Antti Kiviniemi)
Ihmisen taivas: tulla ymmärretyksi. (Kosti Sironen)
Mikään ei ole niin perseestä kuin paska. (Antti Kiviniemi)
lauantai 13. huhtikuuta 2013
Viimeinkin nainen Parnasson päätoimittajaksi
Kenestä tulee Parnasson uusi päätoimittaja? Sitä tietoa on odotettu kuin kevättä. Ilmeisesti asia kiinnostaa ainakin Turun suunnassa, koska Turun Sanomissa julkaistiin seuraava uutinen. Ja Hesari taas tähyilee omalta vuoreltaan täysin kuutamolla lähes kaikista kulttuurimaailman tapahtumista.
En pidä tilanteesta. Muistan kun näin ensimmäiset kuvat järjen valonsa menettäneestä Kekkosesta: presidenttiä talutettiin Tamminiemen puiston sumuisessa maisemassa kuin humalaista tai idioottia. Sitten Kekkonen varmasti istutettiin kirjoituspöydän äären, pistettiin kynä käteen ja käskettiin harjoitella nimikirjoitusta.
En pidä hiljaisista vallankumouksista. En pidä hämähäkeistä, jotka saalistavat vallan kuliseissa äänettöminä ja vallanhimoisina viatonta leikkien.
Parnasson päätoimittajien historia on suomalaista kirjallisuushistoriaa. En jaksa toistaa päätoimittajien nimiä. Sanon vain että ne eivät jätä minuakaan kylmäksi. Papinniemeä epäilin koska hän oli puhdas journalisti, mutta hän korvasi kirjallisen kapea-alaisuutensa lämmöllä, lukeneisuudella ja sosiaalisilla taidoilla.
Karri Kokko on nyt Parnasson salapäätoimittaja. Hän yrittää olla kuin ei olisikaan. Hän tekee nöyränä lehteä Papinniemen perintöä kunnioittaen. Kokko kirjoittaa kohtuullista journalismia, mutta se ei riitä. Toivottavasti Parnasso siirtyy tulevaisuudessa pitkän askeleen journalismista takaisin kirjallisuuteen. Sen reen vetämiseen Kokon kapasiteetti ei riitä.
Itse olin jo edellisellä kerralla sitä mieltä, että nyt olisi naisen vuoro. Olen edelleen sitä mieltä.
Yritin viritellä keskustelua naisen valinnasta Parnasson päätoimittajaksi facebook-sivuillani. En saanut yhtään kommentia naiselta enkä mieheltä. Tiina Raevaara sentään tykkäsi.
Ehkä naisia ei kiinnosta Parnasson päätoimittajan homma?
En pidä tilanteesta. Muistan kun näin ensimmäiset kuvat järjen valonsa menettäneestä Kekkosesta: presidenttiä talutettiin Tamminiemen puiston sumuisessa maisemassa kuin humalaista tai idioottia. Sitten Kekkonen varmasti istutettiin kirjoituspöydän äären, pistettiin kynä käteen ja käskettiin harjoitella nimikirjoitusta.
En pidä hiljaisista vallankumouksista. En pidä hämähäkeistä, jotka saalistavat vallan kuliseissa äänettöminä ja vallanhimoisina viatonta leikkien.
Parnasson päätoimittajien historia on suomalaista kirjallisuushistoriaa. En jaksa toistaa päätoimittajien nimiä. Sanon vain että ne eivät jätä minuakaan kylmäksi. Papinniemeä epäilin koska hän oli puhdas journalisti, mutta hän korvasi kirjallisen kapea-alaisuutensa lämmöllä, lukeneisuudella ja sosiaalisilla taidoilla.
Karri Kokko on nyt Parnasson salapäätoimittaja. Hän yrittää olla kuin ei olisikaan. Hän tekee nöyränä lehteä Papinniemen perintöä kunnioittaen. Kokko kirjoittaa kohtuullista journalismia, mutta se ei riitä. Toivottavasti Parnasso siirtyy tulevaisuudessa pitkän askeleen journalismista takaisin kirjallisuuteen. Sen reen vetämiseen Kokon kapasiteetti ei riitä.
Itse olin jo edellisellä kerralla sitä mieltä, että nyt olisi naisen vuoro. Olen edelleen sitä mieltä.
Yritin viritellä keskustelua naisen valinnasta Parnasson päätoimittajaksi facebook-sivuillani. En saanut yhtään kommentia naiselta enkä mieheltä. Tiina Raevaara sentään tykkäsi.
Ehkä naisia ei kiinnosta Parnasson päätoimittajan homma?
tiistai 9. huhtikuuta 2013
Kirjoittaa, kysyä, oppia - Lause vuoden jokaiselle päivälle
Harvemmin enää haltioidun kirjallisuudesta tai kirjoittamisesta. Haluaisin kuitenkin jollain sadistis-masokistisella tavalla olla mukana ajassa.
Päätin rakentaa itselleni julkisen ansan, kirjallisen projektin, joka pakottaa minut jäsentämään ympäröivää maailmaa kirjoittamisen kautta.
Aloitan projektin Suomen aforismipäivänä 18.4.2013 ja lopetan 18.4.2014 Projektin on tarkoitus kestää 365 päivää.
Julkaisen lauseet uudessa blogissa, jonka nimeksi tulee Kirjoittaa, kysyä, oppia - Lause vuoden jokaiselle päivälle. Linkitän blogin myöhemmin.
Päätin rakentaa itselleni julkisen ansan, kirjallisen projektin, joka pakottaa minut jäsentämään ympäröivää maailmaa kirjoittamisen kautta.
Aloitan projektin Suomen aforismipäivänä 18.4.2013 ja lopetan 18.4.2014 Projektin on tarkoitus kestää 365 päivää.
Julkaisen lauseet uudessa blogissa, jonka nimeksi tulee Kirjoittaa, kysyä, oppia - Lause vuoden jokaiselle päivälle. Linkitän blogin myöhemmin.
maanantai 1. huhtikuuta 2013
Fasismin luonteisia virtauksia
Erno Paasilinna
kirjoitti kirjassaan Majuri Holterin
uroteko (Otava, 1987) esseen Fasismin luonteinen
virtaus Suomessa:
"Fasismi
käsitetään yleensä suoraksi fyysiseksi väkivallaksi. Sellaisena
se on helppo tunnistaa, sitä vastaan voidaan yrittää vastarintaa,
ajoittain se on jopa murrettavissa ja ihmiset voivat taas hetken
hengähtää. Mutta fasismi ei ikinä poistu ihmisestä, se on
latenttina meissä jokaisessa. Fasismi on käytännön
raakalaisuutta, se voi tapahtua myös välillisesti ja näkemättä
kohteitaan. Se voi naamioitua hyvin kunnialliseksi, ja kehittyneessä
muodossaan se sellaiseksi nykyään naamioituukin."
Paavo Haavikko taas toteaa omaelämäkerrassaa Prospero (Art House, 1995) lieroille, jotka yrittävt retoriikalla, semantiikalla ja estetisoinnilla selvitä fasistin stigmastaan:
"Pekka Tarkka sanoi, että Haavikko näkee fasismia vähän kaikkialla, tarkoittaen että se vähentää lauseen arvoa. Mutta Haavikko piti ja pitää fasismia toimintatapana, ei aatteena, ja jokainen joka toimii fasistin tavoin on fasisti, mitä siitä itse sanookin."
torstai 7. helmikuuta 2013
Ulostettu todellisuus
Hyvät lukijat,
Kun Ylioppilaslehti täytti sata
vuotta juhlistavat päätoimittaja Vappu Kaarenoja ja toimittaja Aurora Rämö
lehden kunniakkaita perinteitä matkustamalla Turkuun bussilla. Matkalla he väänsivät
tortut housuunsa ja kirjoittavat siitä lehteen raportin ”Paskoimme housuun bussissa Turkuun”.
Eläköön tutkivan journalismin
parodia!
Blogissaan Timo Harakka
provosoituu ylistämään paskahousuja. Kerta ei ole Harakalle ensimmäinen. Nyt
paska on ulostettu teatterin lavalta journalismin puolelle.
Saanen esittää muutamia oletuksia,
miksi Harakka niin ylitsevuotavasti onnittelee kakkajutusta:
1. Harakalla on edelleen trauma siitä, että hän
ei ollut mukana historiallisessa Jumalan teatterin paskanheitto-operaatiossa
Oulussa.
2. Harakka on solidaarinen Ylioppilaslehden
pseudoradikaalille toimittajaeliitille, maamme parhaille tytöille ja pojille.
3. Harakka on kotoisin Äänekoskelta.
4. Harakka alkaa lähestyä ikää, jossa palataan
anaalivaiheeseen.
5. Toiset tykkää ykkösestä, toiset kakkosesta.
6. Harakka on lukenut Thomas Mannia.
7. Harakka uskoo olevansa osa Suuren Provokaation
Jatkumoa.
8. Harakan mielestä irvailun pitää olla
tyylitöntä onnistuakseen.
9. Harakka on Suomen Hunter S. Thompson,
gonzo-reportteri, joka pelaa kovaa peliä.
10. Harakka muistelee romanttisella haikeudella
omia sankariaikojaan ja näkee paskisten kakkakepposessa oman kuvansa.
11. Harakka on ironikko.
12. Harakan journalistinen credo: "historia on
meidät vapauttava".
Saa tulla pyyhkimään, Timo
Harakka!
Tunnisteet:
Aurora Rämö,
gonzo-journalismi,
Hunter S. Thompson,
ironia,
Jumalan teatteri,
kakka,
parodia,
paska,
Thomas Mann,
Timo Harakka,
Turku,
Vappu Kaarenoja,
Ylioppilaslehti
sunnuntai 3. helmikuuta 2013
Mammutti puhuu
Otteita Jörn Donnerin omaelämäkerrasta Mammutti:
"Kyseenalaistaminen on välttämätöntä. Mutta Suomessa kaikki, joilla voisi olla jotakin sanottavaa, tuntevat toisensa eivätkä halua pahoittaa toistensa mieltä. Hyvä veli ja hyvä sisko -verkostot toimivat hyvin."
"Suomi on umpeen korruptoitunut maa, mutta ei rahalla, vaan ystävyydellä ja suhteilla."
PS. Olen yllättynyt aforismikilpailun suosiosta. Kiitos tähänastisista aforismeista.
"Kyseenalaistaminen on välttämätöntä. Mutta Suomessa kaikki, joilla voisi olla jotakin sanottavaa, tuntevat toisensa eivätkä halua pahoittaa toistensa mieltä. Hyvä veli ja hyvä sisko -verkostot toimivat hyvin."
"Suomi on umpeen korruptoitunut maa, mutta ei rahalla, vaan ystävyydellä ja suhteilla."
PS. Olen yllättynyt aforismikilpailun suosiosta. Kiitos tähänastisista aforismeista.
lauantai 12. tammikuuta 2013
Lassi Kämäri -palkinto
Lassi Kämäri järjestää joka vuosi valtakunnallisen aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen kamari.lassi@saunalahti.fi viimeistään 17.4. 20XX
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 20XX klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4.20XX klo. 12.00.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 20XX klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4.20XX klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
perjantai 14. joulukuuta 2012
Piiri pieni pyörii
Suomi on pieni maa. Kun Suomessa jaetaan kirjallisuuspalkinto, palkintoehdokasta ei enää erota palkintoraadin jäsenestä. Tänään raadissa, huomenna ehdokkaana. Niin pieni maa Suomi on. Eikä se tietenkään ole kenenkään mielestä eettisesti mitenkään arveluttavaa. Motiivit ovat puhtaat: tarkoitus on vain mainostaa ja lisätä kirjojen myyntiä.
Esimerkistä käy vaikka tämä Runeberg-palkinto. Tommi Melender on liputtanut avoimesti ja superlatiiveja säästelemättä Jaakko Yli-Juonikkaan kirjan puolesta omassa blogissaan. Kun hän sitten yht'äkkiä istuu palkintoraadissa, jossa Yli- Juonikkaan Neuromaani on palkintoehdokkaana, syntyy hieman hämmentävä tilanne, aivan kuin edettäisiin käsikirjoituksen mukaan.
Näin Melender Neuromaanin takakannessa:
"Kaunokirjallinen peilisali, kummitusjuna ja vuoristorata, totaalisuutta hipova mestarityö neurologisen realismin saralla. Neuromaanin jälkeen suomalaisen proosan on hiukan vaikeampi olla entisensä."
Ja kun kirjailijakollegat vielä profetoivat facebookissa, että " kyllä Neuromaani voittaa, jos Melender saa päättää".
Vaikuttaa siltä, että samat henkilöt kirjoittavat nykyään kirjat, kritisoivat kirjat, istuvat apurahalautakunnissa, säätiöiden hallituksissa ja palkintoraadeissa, ovat palkintoehdokkaina, kirjoittavat kolumnit kirjallisuuslehdissä ja muissa lehdissä, istuvat Kirjailijaliiton luottamustehtävissä ja julkaisevat kirjojaan monissa eri kustantamoissa. Eikö mikään riitä? Missä piileskelevät itsekritiikki tai suhteellisuudentaju? Eikö kirjailijoilla ole ylityökieltoa? Eikö kirjallista työtäkin voisi jakaa laajemmalle joukolle?
Kirjojen luku-urakka lienee pelkkää teatteria, joten onnea voittajalle, ja näyttelijöille.
Esimerkistä käy vaikka tämä Runeberg-palkinto. Tommi Melender on liputtanut avoimesti ja superlatiiveja säästelemättä Jaakko Yli-Juonikkaan kirjan puolesta omassa blogissaan. Kun hän sitten yht'äkkiä istuu palkintoraadissa, jossa Yli- Juonikkaan Neuromaani on palkintoehdokkaana, syntyy hieman hämmentävä tilanne, aivan kuin edettäisiin käsikirjoituksen mukaan.
Näin Melender Neuromaanin takakannessa:
"Kaunokirjallinen peilisali, kummitusjuna ja vuoristorata, totaalisuutta hipova mestarityö neurologisen realismin saralla. Neuromaanin jälkeen suomalaisen proosan on hiukan vaikeampi olla entisensä."
Ja kun kirjailijakollegat vielä profetoivat facebookissa, että " kyllä Neuromaani voittaa, jos Melender saa päättää".
Vaikuttaa siltä, että samat henkilöt kirjoittavat nykyään kirjat, kritisoivat kirjat, istuvat apurahalautakunnissa, säätiöiden hallituksissa ja palkintoraadeissa, ovat palkintoehdokkaina, kirjoittavat kolumnit kirjallisuuslehdissä ja muissa lehdissä, istuvat Kirjailijaliiton luottamustehtävissä ja julkaisevat kirjojaan monissa eri kustantamoissa. Eikö mikään riitä? Missä piileskelevät itsekritiikki tai suhteellisuudentaju? Eikö kirjailijoilla ole ylityökieltoa? Eikö kirjallista työtäkin voisi jakaa laajemmalle joukolle?
Kirjojen luku-urakka lienee pelkkää teatteria, joten onnea voittajalle, ja näyttelijöille.
sunnuntai 18. marraskuuta 2012
Turkan saapasnahkatornit
Olen lueskellut Turkan Selvitystä oikeuskanslerille. Kirja on kestänyt hyvin aikaa, sen hurjuus ja
kiihko vievät edelleen mennessään.
Pari nostoa kirjasta.
Oli huvittavaa lukea vertailun vuoksi Jouko Turkan ajatuksia
Kari Suomalaisesta, kun Janne Virkkunen vasta ylisti Kari Suomalaista kaikin
mahdollisin superlatiivein Hesarissa.
"Se suuri pilapiirtäjä
joka rinnastelee itseään klassikoihin ja ylpeilee samalla sitä että hänellä on
yhtä huono maku kuin nykyisellä presidentillä. Itse asiassa se ei ole muuta
tehnyt kuin lyönyt lyötyjä ja lempinyt presidenttejä. Naamaansa se tyrkyttää
joka paikkaan: marisee ja aukoo suutaan kuin kumilelu. Ja minä luulin että
semmoisen miehen tyttärestä tulisi näyttelijä."
Varsin apokalyptinen ja rehevä on Turkan kuvaus Suomen
eduskunnasta. Siinä Turkka kuvittelee isän ja pojan todistamaan ja toteuttamaan mahtavaa näkyä:
kun kaikki kansanedustajat hirtetään ja lopulta koko rakennus poltetaan konjakin,
veren, oksennuksen, paskan, kusen ja tuskanhien velloessa sotkuisissa
kulisseissa.
"Eiväthän ne ensin usko
että siinä on heille hirsipuu tekeillä. Kun se selviää me olemme jo keräämässä
kravatteja ja punomme niistä köyden. Reippaimmat alkavat hyppiä ikkunalaudoille
ja minä käyn repimässä ne persuksista alas ja hirtän. Ne hyvästelevät ja
halaavat seuraten koska tulen ja tönäävät rakkaimpansa hirteen ensin;
siveimmätkin kansanedustajat alkavat huutaa enkö raiskaisi heitä ensin. Sehän olisi
niin tapaistani: ehkä he luulevat siten ostavansa henkensä tai luontoni
menevän."
En ole aiemmin tajunnut että Turkan kirjojen hengästyttävät vyörytykset ovat selvästi sukua
Aleksis Kiven Simeonin ”saapasnahkatorninäyille”.
"Siis kuulkaat,
kuulkaat! Kimeästi saatana vihelsi, ja
tulipas, niinkuin hän oli sanonut, kaksi nahkapiippua, kaksi hirmuista touvea
touvaten läpi seinän. Rupesivat ne kauheasti huutamaan ja kiljumaan, kuin
villityt jalopeurat, rupesivat ammentamaan kidoistansa savua, piin haisua ja
tulikiven kaasua. Ja pian me kovin yskimään, niin saatana kuin minäkin,
yskimään, köhisemään ja pitelemään korvistamme, koska ne kaksi peloittavaa
pämppää möräsi. Ja yhä tuikkeni ääni, ja torni vapisi, ankara saapasnahka-torni
vapisi ja kukistui viimein ryskeellä ja jytinällä, ja me tuossa
seurasimme sen kaatuessa, kätkettyinä nahkaviilujen rykelmään. Mihin saatana
joutui, sitä en tiedä, mutta ylisniskoin kuukuilin minä aina alaspäin, alas
kalliolta, alas kuun viimeiseltä reunalta, ja rupesin nyt putoomaan maata
kohden parin kyynärän leveällä nahan kappaleella. Mutta nahka, kuusta kotoisin
ollen, kuuhun veti, minä taasen, maasta kotoisin, kohden maata vedin; niin
sanottiin; ja koska ruumiini paino voitti nahkaviilun kohotuksen, niin kuljinpa
alaspäin, vaikka vitkalleen, ikäänkuin purjehtien vanhan variksen seljässä.
Onnekseni kaikki; sillä ilman tätä nahkapaattiani, ilmalaivaani, olisinpa
pudonnut kuin rapasäkki mäskiksi maahan, koska en levännytkään enään saatanan
siipien nojalla. Mutta hiljaa, hiljaa nyt seilailin kohden rakasta maa-kotoani
taas, ja laskeuduin viimein erään kuusen juurelle lähelle paikkaa, josta olin
lähtenyt saatanan kanssa matkaan. Vielä pitelin kourissani nahkalevyä, johon
nyt huomasin kirjoitetuksi punaisilla kirjaimilla seuraavalla tavalla: »Jukolan
veljeksille tämä, ja terveisiä täysin kourin! Mutta koska ylhäällä pilven juurella on näkyvä tulinen merkki, tai
niinkuin hehkuva kotkanhäntä, niin katso: loppu on läsnä hamaan siihen päivään
saakka koska tämä tapahtuva on. Annettu saapasnahka-tornista
melkein viimeisenä päivänä ja luultavasti vuotena totisesti ihan viimeisenä».
Niin seisoi luettavana nahkataulussa, jonka hellitin kädestäni, ja taasen
rupesi hän sinkoilemaan ylös kuuhun. - Siinä matkani synkeä ja totinen tosi."
lauantai 17. marraskuuta 2012
Kirjallisuuden viimeinen mannekiini
Olen ihaillut Juha Seppälän kirjallista ilmaisua lähes
alusta asti ja joka kerta hänen uuden kirjansa julkaisu on minulle TAPAUS.
Riemulla olen ne hankkinut hyllyyni – ja tulen hankkimaan varmasti jatkossakin.
Voisin tietenkin raapustaa nyt jotakin tyhjänpäiväistä
Seppälän kirjojen muodosta, ilmaisusta, sisällöstä tai tematiikasta. Voisin
vertailla häntä edesmenneisiin suomalaisiin kirjailijoihin, voisin pudotella
nimiä, voisin näyttää sivistystäni, mutta jätän tällaisen jaarittelun ja
itsekorostuksen yliopistojen hautomot läpikäyneille ja kirjallisuudentutkimuksen oppirakenteisiin
nojaaville ääliöille ja kirjallisille broilereille, joita kustantamot ja media kuskaavat
keinovalosta julkisuuteen valmiiksi marinoituna ilmatiiviissä pakkauksissa.
Mistä sitten kirjoitan?
Kirjoitan Seppälän asenteesta. Se on niin kova, ehdoton ja
uljas.
Seppälä on kirjailija. Hän kirjoittaa kirjoja. Se on
kirjailijan tehtävä. Seppälä puhuu kirjojensa kautta. Hän ei selittele
jälkeenpäin jossain vitun Voimalassa, mitä hän kirjallaan on tarkoittanut. Hän
ei lähde mukaan tähän pelleilyyn, jossa kirjailijasta, kirjoittavasta
ihmisestä, yritetään tehdä väkisin puhetyöläistä. Hän ei nouse lavalle ihmisten
toljotettavaksi lukemaan pätkiä proosateoksestaan. Hän ei anna haastatteluja. Hän
ei suostu olemaan öljyä kirjallisen markkinakoneiston rattaissa, joissa
kirjailijat kävelevät nykyään vaikka käsillään, jos joku keksii pyytää.
Milloin kustantajat muuten keksivät ulkoistaa kirjan myynninkin
kirjailijoille? Kai se on halvempaa taluttaa kirjailija messuille kuin ostaa koko sivun mainos Hesarista?
En tunne Seppälää, mutta tunnen kuitenkin. Olenhan lukenut kaikki Seppälän kirjat. Ja se riittää.
Fidel Castroa kutsuttiin joskus sosialismin viimeiseksi
mannekiiniksi, voisiko Juha Seppälää kutsua samalla logiikalla kirjallisuuden
viimeiseksi mannekiiniksi. (Tämä ei ole mikään poliittinen kannanotto.)
Tällä viikolla julkaistiin tieto vuoden 2012 Finlandia-palkintoehdokkaista. Aika pian sain lukea
Aamulehdestä mieluisan uutisen.
Ja aika vaikea on nähdä Juha Seppälää missikisoja muistuttavissa Finlandia-sulkeisissa jatkossakaan.
Ja aika vaikea on nähdä Juha Seppälää missikisoja muistuttavissa Finlandia-sulkeisissa jatkossakaan.
maanantai 5. marraskuuta 2012
Jäätävä hehku
Paavo Haavikko totesi,
että kirjoittavia ihmisiä kohdellaan Suomessa välillä sikamaisesti. Saman on
todennut monesti blogissaan Hannu Helin.
Minun
lajityypissäni ei juuri näkyvyyttä saa kirjalleen. Sitä en valita, itsehän olen
lajityyppini valinnut. Mutta minulla on
silti oikeus saada asiallinen vastaus tarjoamaani materiaaliin, varsinkin kun
kyseessä on yhteiskunnan varoilla toimiva verkkolehti Kiiltomato.
Lähetin ensimmäisen viestin 6.6.2012 Kiiltomadon päätoimittajalle Karo Hämäläiselle:
Lähetin ensimmäisen viestin 6.6.2012 Kiiltomadon päätoimittajalle Karo Hämäläiselle:
” Hei Karo
Hämäläinen/Kiiltomato
Toinen kokoelmani Hullun paperit on ilmestynyt. Esikoiskokoelmani
Loistava puhallus arvosteltiin Kiiltomadossa. Mahtaisitko nyt löytää kriitikkoa
kirjalleni? Jos löytyy, voisin lähettää kirjan suoraan kriitikolle.
Ystävällisin terveisin,
Lassi Kämäri”
Kun mitään vastausta ei kuulunut, lähetin
toisen viestin 19.6.2012:
”Eräs
Kiiltomatoon arvostellut kriitikko kehotti kääntymään sinun puoleesi: ”
Kiiltomato olisi kyllä oiva paikka jonkun arvioida kirjasi. Otapa yhteyttä
suoraan päätoimittaja Karo Hämäläiseen karo.hamalainen@gmail.com, hän
tietää parhaiten Kiiltomatoon tilattavien arvioiden tilanteen ja sen,
löytyisikö avustajista sopivaa kriitikkoa.”
Toiminko jotenkin epäkorrektisti?
Yt,
Lassi Kämäri”
”Et suinkaan”,vastasi
Karo Hämäläinen. Siinä kaikki. Ei lupauksia, ei selittelyä, ei perusteluja. Ei yhtään mitään.
Nyt on 5.11.2012 ja asia lienee unohdettu, haudattu. Luin eilen
uusinta Suomen Kuvalehteä ja törmäsin Karo Hämäläisen kirjan jättimainokseen. Ja
alkoi vituttaa, vituttaa rankasti, kun kirjani saama ignorointi muistui mieleeni.
Miten paljon tällaisten kirjallisten sadistien ja kulisseissa suhmuroijien pitää antaa kahmia valtaa? Mikä heille riittää? Hämäläinen on palkkatyönsä lisäksi vielä WSOY:n ja Tammen kirjailija, Kiiltomadon päätoimittaja, Suomen Kuvalehden kriitikko ja Finlandia-palkintoraatien jäsen. Ja ties mitä muuta? Eikä hän ilmeisesti näe asiassa mitään ongelmaa?
Jos Karo Hämäläinen olisi kiinnostunut jääkiekosta, Kalervo Kummola jäisi kakkoseksi.
Kiiltomato julistaa etusivullaan: "Kiiltomato etsii hehkuunsa kirjoja, jotka ansaitsevat lisää huomiota." En tiedä, onko Karo Hämäläinen tutustunut kirjaani, tuskin. Hänen mielestään se ei ainakaan ansainnut Kiiltomadon hehkua tai huomiota.
T oivottavasti Karo Hämäläinen ei
kohtele muiden ihmisten kirjoja yhtä sikamaisen välinpitämättömästi Kiiltomadon päätoimittajana.
torstai 1. marraskuuta 2012
Virvelöintiä
Googlettaminen on virvelöintiä - koskaan ei oikein tiedä mitä sieltä nousee. Nyt nousi lukija, lempisaaliini.
sunnuntai 28. lokakuuta 2012
Tuiki, tuiki, tähtönen
Minua on pitkään huvittanut HS:n älykköraati, joka esiintyy kaikkien alojen asiantuntijana ja majakkana pimeydessä seilaavalle kansalle.
Tällaiset raadit ovat todellisia narsistihaaveja.
Voiko ihminen enää pahemmin menettää suhteellisuudentajuansa? Aivan kuin raatiin kuuluminen tekisi jostain itseensä ihastuneesta ja imarrelusta muuta kuin paskanpuhumisgeneraattorin.
Ajattelin kirjoittaa raadista jotakin, mutta kun etsin Karkaman toimittaman älymystökirjan nimeä googlella, löysin aika pätevän oman vanhan blogaukseni aiheesta.
Siihenaikaan en ollut vielä persona non grata, kuten utelias lukija voi kommentoijista todeta.
Tällaiset raadit ovat todellisia narsistihaaveja.
Voiko ihminen enää pahemmin menettää suhteellisuudentajuansa? Aivan kuin raatiin kuuluminen tekisi jostain itseensä ihastuneesta ja imarrelusta muuta kuin paskanpuhumisgeneraattorin.
Ajattelin kirjoittaa raadista jotakin, mutta kun etsin Karkaman toimittaman älymystökirjan nimeä googlella, löysin aika pätevän oman vanhan blogaukseni aiheesta.
Siihenaikaan en ollut vielä persona non grata, kuten utelias lukija voi kommentoijista todeta.
Tunnisteet:
Erno Paasilinna,
Helsingin Sanomat,
Ilkka Niiniluoto,
intellektuelli,
narsistihaavi,
paskanpuhumisgeneraattori,
Pertti Karkama,
Tommi Melender,
älymystö
torstai 25. lokakuuta 2012
Pieni kreikkalainen sarja
Voi luoja, miten kutsuvasti bouzoukit soivat.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Sanot minun hengitykseni tuoksuvan anikselle, vaikka omasi tuoksuu
penikselle.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Emme vaihda enää sanaakaan. Muuraamme tiiliä hiljaisuuden
muuriin.
***
Uima-altailla ihmispalvaamot, aurinkotuoleissa ritilät.
Pieni tuulen viri, kuin enkelin henkäys helvetissä.
Keskiluokan työstä rikkaiden ja köyhien rusketus.
Niin lähellä siintävät Albanian vuoret, niin syvälle
porautuu paimenpojan totinen katse.
Satamassa ruosteinen tankkeri Nikos Kazantzakis, kirjailijan kaima, jonka nimeä ei kukaan osannut koulussa
kirjoittaa.
Mennyt elämä, pullollaan tällaisia typeriä katkelmia ja
muistikuvia.
***
Kirjoittamisen rajattomat maisemat: maat, meret ja taivaat.
Mustat pääskyset valkoisten marmoripylväiden seassa,
vaihtavat alati välimerkin paikkaa.
Ripaus epätoivoa, ääntä ja vimmaa, ja pääsen perille.
***
Saisinpa palasen tätä valoa mukaani.
Tunnisteet:
Albania,
anis,
bouzouki,
Grecotel,
Korfu,
Kreikka,
Nikos Kazantzakis,
ouzo,
penis,
seireeni
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)