Minua on pitkään huvittanut HS:n älykköraati, joka esiintyy kaikkien alojen asiantuntijana ja majakkana pimeydessä seilaavalle kansalle.
Tällaiset raadit ovat todellisia narsistihaaveja.
Voiko ihminen enää pahemmin menettää suhteellisuudentajuansa? Aivan kuin raatiin kuuluminen tekisi jostain itseensä ihastuneesta ja imarrelusta muuta kuin paskanpuhumisgeneraattorin.
Ajattelin kirjoittaa raadista jotakin, mutta kun etsin Karkaman toimittaman älymystökirjan nimeä googlella, löysin aika pätevän oman vanhan blogaukseni aiheesta.
Siihenaikaan en ollut vielä persona non grata, kuten utelias lukija voi kommentoijista todeta.
sunnuntai 28. lokakuuta 2012
Tuiki, tuiki, tähtönen
Tunnisteet:
Erno Paasilinna,
Helsingin Sanomat,
Ilkka Niiniluoto,
intellektuelli,
narsistihaavi,
paskanpuhumisgeneraattori,
Pertti Karkama,
Tommi Melender,
älymystö
torstai 25. lokakuuta 2012
Pieni kreikkalainen sarja
Voi luoja, miten kutsuvasti bouzoukit soivat.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Sanot minun hengitykseni tuoksuvan anikselle, vaikka omasi tuoksuu
penikselle.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Emme vaihda enää sanaakaan. Muuraamme tiiliä hiljaisuuden
muuriin.
***
Uima-altailla ihmispalvaamot, aurinkotuoleissa ritilät.
Pieni tuulen viri, kuin enkelin henkäys helvetissä.
Keskiluokan työstä rikkaiden ja köyhien rusketus.
Niin lähellä siintävät Albanian vuoret, niin syvälle
porautuu paimenpojan totinen katse.
Satamassa ruosteinen tankkeri Nikos Kazantzakis, kirjailijan kaima, jonka nimeä ei kukaan osannut koulussa
kirjoittaa.
Mennyt elämä, pullollaan tällaisia typeriä katkelmia ja
muistikuvia.
***
Kirjoittamisen rajattomat maisemat: maat, meret ja taivaat.
Mustat pääskyset valkoisten marmoripylväiden seassa,
vaihtavat alati välimerkin paikkaa.
Ripaus epätoivoa, ääntä ja vimmaa, ja pääsen perille.
***
Saisinpa palasen tätä valoa mukaani.
Tunnisteet:
Albania,
anis,
bouzouki,
Grecotel,
Korfu,
Kreikka,
Nikos Kazantzakis,
ouzo,
penis,
seireeni
keskiviikko 24. lokakuuta 2012
Yksinäinen sheriffi saa hullun paperit
Aleksi Ahtolan arvostelu Hullun papereista, Kulttuurivihkot 4-5/2012:
Lassi
Kämäri on suomalaisen nykyaforismin eräitä tunnetuimpia nimiä. Vuonna 2005
ilmestynyt esikoiskokoelma Loistava
puhallus – lauseita (Kustannusliike Susi) nousi kustantajana toimivasta,
pikkuruisesta nyrkkipajasta huolimatta myyntimenestykseen. Siviiliammatiltaan
Lassi Kämäri toimii eduskunnan kirjaston tietopalvelusihteerinä ja hänen
harrastuksiinsa kuuluvat blues, blogin kirjoittaminen, pernod, kitaransoitto ja
tietysti kirjallisuus.
Kämäri on kerännyt materiaalia toiseen kokoelmaansa
raamatulliset seitsemän pitkää vuotta. Kokoelmassa on kolme eri sarjaa: ”Lauseita
satunnaisessa järjestyksessä”, ”Teeskentelemisestä” ja ”Yksinäinen cowboy”. ”Lauseita
satunnaisessa järjestyksessä” on nimensä mukainen aforismisarja satunnaisessa
järjestyksessä. ”Teeskentelemisestä” ja ”Yksinäinen cowboy” taas ovat
sarjallisia kokeiluja, joissa kirjoittaja pyrkii tietynlaisen eheän
kokonaisuuden aikaansaamiseen.
Ja totta kai, Kämärin esikoisen tapaan, kirjassa on paljon
pysäyttävän hyviä aforismeja. Hykerryttävä on kysymys: ”Milloin eduskunta
siirretään Kiinaan tai Intiaan tuotantokustannusten säästämiseksi?” Monet
aforismit kritisoivat rohkeasti kirjallisuusinstituutiota: ”Kirjailija muuttuu
poliitikoksi, jos hän yrittää miellyttää lukijaa” tai ”Jos kirjoja
kopioitaisiin yhä käsin, määrä vähenisi ja laatu paranisi”. Mukana on myös
paljon tuoreita oivalluksia, kuten ”Toivotuimmat pannan alulle pipetillä” tai ”Luottotieto
on valtaa”.
En pitänyt siitä, että kirjassa monet lauseet ovat saaneet
selviä vaikutteita muiden julkaistuista aforismeista. Esimerkiksi: ”Moni
unelmoi palasta maata. Se unelma kyllä toteutuu.” Kämärin aforismi on
huomattavasti heikompi kuin tiedostamaton esikuva Erno Paasilinnan aforismi ”Ruumisarkku on täällä monen köyhän ensiasunto”.
Tämä on vain yksi esimerkki. Lassi Kämärin kaltaisen rehellisen miehen ollessa
kyseessä en tietenkään epäile tietoista plagiointia, mutta toivoisin silti
enemmän itsekritiikkiä. Toisaalta, jopa Samuli
Parosen tunnetuin lause ”Maailma on sana” lienee tiedotonta lainaa aiemmin
julkaistusta Kalevi Seilosen
säkeestä.
Muuten Villin Lännen tunnelmissakin liikkuva kokoelma tuo
mieleeni Lassi Kämärin ystävän ja esikuvan Erno Paasilinnan lempielokuvan Sheriffi (High Noon). Fred Zinnemannin vuonna 1952 ohjaamassa
western-klassikossa Gary Cooper
näyttelee pikkukaupungin sheriffiä, jonka rohkeus ja moraali ovat niin kovaa
tasoa, että se lähentelee sulaa hulluutta. Kukaan ei suostu auttamaan
rosvojoukon uhatessa, eikä sheriffi suostu edes pakenemaan rosvojoukon edessä.
Lopulta hän kohtaa yksin rosvot, tai ainakin melkein yksin.
Hullun papereiden monet lauseet pilkkaavat armotta
kriitikkoja, apurahanantajia ja ylipäätään kirjallisuusinstituutiota. Viisaana
tätä taktiikkaa ei voi missään tapauksessa pitää, mikäli päämaali on hyvissä
arvosteluissa ja apurahoissa. Kämärin motiivina lienee, harvinaista kyllä,
yksinomaan sanomisen halu. Rohkeutta sheriffillä riittää ja revolverin
tarkkuuskin on parhaimmillaan hyvä. Jotenkin kuitenkin kokoelman luettuaan
tulee sellainen olo, että panoksia on vielä jäljellä ja jopa säästössä, eli jatkossakin
saattaa ruuti palaa ja paukkua.
sunnuntai 21. lokakuuta 2012
Naamiot riisuvia lauseita
Jaakko Mikkola kirjoittaa Hullun papereista Turun Sanomissa (17.10.2012) seuraavasti:
Aforismi on puhjennut Suomessa uuteen kukoistukseensa.
1900-luvun viimeisinä vuosikymmeninä laajempaa huomiota herättivät lähinnä muiden kirjallisuudenlajien parissa meritoituneiden tekijöiden kokoelmat. Esimerkiksi Paavo Haavikon, Mirkka Rekolan ja Erno Paasilinnan aforistiset kokoelmat ovat kestäneet aikaa hyvin, mutta rinnalle on tullut ilahduttavan paljon pienten kustantamojen julkaisemaa nykyaforismia. "--"
Lauseita keltaisten lehtien ajasta
Aforismi on puhjennut Suomessa uuteen kukoistukseensa.
1900-luvun viimeisinä vuosikymmeninä laajempaa huomiota herättivät lähinnä muiden kirjallisuudenlajien parissa meritoituneiden tekijöiden kokoelmat. Esimerkiksi Paavo Haavikon, Mirkka Rekolan ja Erno Paasilinnan aforistiset kokoelmat ovat kestäneet aikaa hyvin, mutta rinnalle on tullut ilahduttavan paljon pienten kustantamojen julkaisemaa nykyaforismia. "--"
Lauseita keltaisten lehtien ajasta
Hullun paperit on
espoolaisen Lassi Kämärin toinen teos. Kämäri kirjoittaa ’lauseita’, kuten hän
itse tekstejään nimittää. Kirjailijan esikoinen Loistava puhallus (2005) herätti paljon positiivista huomiota.
Kokoavana teemana Kämärin lauseilla ovat yksilön ja yhteiskunnan suhde sekä
taidemaailman tekopyhyys ja kaupallisuus.
Kämäri hallitsee pelkistämisen yhteen lauseeseen. Lauseet
toimivat osana sarjaa, mutta myös itsenäisinä. Joukossa on todellisia helmiä,
jotka vielä nostavat itsensä – kaikkinensa varsin laadukkaan – tekstimassan yläpuolelle.
”Olemme päättäneet tuhota maapallon./ Se on demokraattinen
päätös” on painava mietelmä, joka ilmentää aikamme ristiriitoja, tarjoamatta
ilmeisiä ja helppoja vastauksia. Demokratia on kokeilluista valtiomuodoista
epäilemättä inhimillisin, vakauttavin ja paras, mutta tällaiset pelkistykset
huomauttavat sen olevan myös enemmistön tyranniaa. Mietelause on Kämärin
kokoelmaa hyvin edustava. Teoksen sävy on vastahankainen, se puhuu yksilön
oikeuksista (ja velvollisuuksista) ja vastustaa ihmisen katoamista ’keneksitahansa’,
Martin Heideggerin laumasieluisuuden käsitettä lainatakseni.
Kämäri asettaa rinnakkain nykyisen taide- ja
kirjallisuusmaailman sekä menneen ajan, jolloin kirjallisuuspuhetta ei vielä
käyty ekonomian käsitteillä. Yksi taidokkaimmista tällaisista viittauksista on
tehty muuntelemalla Paavo Haavikon Puut, kaikki heidän vihreytensä -kokoelman nimi muotoon: ”Lehdet, kaikki
heidän keltaisuutensa”. Mietelmä säteilee vähäeleisyydessään laajalle.
Se puhuu nykyajan kaupallisuudesta, mutta myös osoittaa
2000-luvun olevan eräänlainen kulttuurin rappiokausi, ’keltaisten lehtien’
aika.
Espoolaisen lauseiden keveän ulkokuoren taakse kätkeytyy
painava sisältö. Juuri tällaisen vaikutuksen mietelause saa aikaan
parhaimmillaan.
torstai 4. lokakuuta 2012
Pimeitä huoneita
Parnasson päätoimittaja Jarmo
Papinniemi on kuollut. Tapasin hänet vain pari kertaa. Suhteemme oli pelkästään
ammatillinen. Silti olen järkyttynyt.
Miksi olen niin järkyttynyt?
Koska kykenin vihdoinkin, vuosien jälkeen, solmimaan uuden yhteistyösuhteen
Parnassoon ja Papinniemeen – ja olin siitä kovasti iloinen. Ja miten vaivatonta
ja jämptiä työskentely ja asioista sopiminen Papinniemen kanssa oli! Hän oli kirjailijaa kannustava persoona. Hän osasi myös itse innostua ja
haltioitua kirjallisuudesta, musiikista, teatterista. Se on
aikuiselle ihmiselle harvinainen lahja.
Jarmo Papinniemi osoitti myös mielestäni rohkeutta ja
suoraselkäisyyttä julkaisemalla sarkastis-makaaberin sarjani Seppelenauhoja aforistikon haudalle, joka koostui kustantamoilta saaduista hylsyistä ja muistokirjoituksista - ja minkä
Papinniemi nimesi yllättäen runoksi!
Kun Reko Lundán kuoli, kirjoitin tuntemuksiani tuoreeltaan
blogiini. Hänkin oli nuori mies, valonkantaja, jonka parhaat luovuuden vuodet olisivat
olleet vasta edessäpäin. Sama pätee Papinniemeen: hän oli valonkantaja, joka
valaisi pimeitä huoneitamme.
tiistai 25. syyskuuta 2012
Tue sivistynyttä ihmistä
Pienet ja ristiriitaiset uutiset ovat kiinnostavia.
New Yorkin metrossa on aloitettu juutalaisten masinoima kampanja:
"Missä tahansa sodassa sivistyneiden ihmisten ja villien välillä, tue sivistynyttä ihmistä. Tue Israelia. Kukista Jihad."
Aika pelottava pyyntö!
Varsinkin kun pyyntö esitetään sivistyneiden ihmisten maassa, joka tuhosi kokonaisen intiaanikulttuurin, rahtasi orjia Afrikasta ja tappaa nytkin uuskolonialismin ja kansallisen edun nimissä talossa ja puutarhassa.
Eikös tämän sivistyneen ihmisen saksalainen modifikaatio yrittänyt hävittää toisessa maailmansodassa juutalaiset tästä maailmasta?
Keksiiköhän suomalainen pysähtyneistö lähitulevaisuudessa jotakin yhtä typerää ja raflaavaa? Ehkä jonkun konservatiivin hautakammion pölyttyneistä papereista voisi löytyä vastaava sitaatti oman älyn säihkyväksi korvikkeeksi.
Toisaalta taas Ruotsista kuuluu kummia. He ovat lähteneet tukemaan villien identiteettiä ja henkistä loukkaamattomuutta poistamalla rasistiset Tintti -sarjakuvat kirjastoista. Siinä taas täydellinen ylilyönti, joka loukkaa sekä sananvapautta että tukee sensuuria. Mihin tällainen tie lopulta veisi? Koko länsimaisen kirjallisuuden poistamiseen kirjastoista?
New Yorkin metrossa on aloitettu juutalaisten masinoima kampanja:
"Missä tahansa sodassa sivistyneiden ihmisten ja villien välillä, tue sivistynyttä ihmistä. Tue Israelia. Kukista Jihad."
Aika pelottava pyyntö!
Varsinkin kun pyyntö esitetään sivistyneiden ihmisten maassa, joka tuhosi kokonaisen intiaanikulttuurin, rahtasi orjia Afrikasta ja tappaa nytkin uuskolonialismin ja kansallisen edun nimissä talossa ja puutarhassa.
Eikös tämän sivistyneen ihmisen saksalainen modifikaatio yrittänyt hävittää toisessa maailmansodassa juutalaiset tästä maailmasta?
Keksiiköhän suomalainen pysähtyneistö lähitulevaisuudessa jotakin yhtä typerää ja raflaavaa? Ehkä jonkun konservatiivin hautakammion pölyttyneistä papereista voisi löytyä vastaava sitaatti oman älyn säihkyväksi korvikkeeksi.
Toisaalta taas Ruotsista kuuluu kummia. He ovat lähteneet tukemaan villien identiteettiä ja henkistä loukkaamattomuutta poistamalla rasistiset Tintti -sarjakuvat kirjastoista. Siinä taas täydellinen ylilyönti, joka loukkaa sekä sananvapautta että tukee sensuuria. Mihin tällainen tie lopulta veisi? Koko länsimaisen kirjallisuuden poistamiseen kirjastoista?
Tunnisteet:
islam,
jihad,
pysähtyneistö,
rasismi,
Ruotsi,
sananvapaus,
sensuuri,
Tintti
keskiviikko 12. syyskuuta 2012
Ehkä sentään B-mies?
Tuomas Juntusen kritiikki Ehkä sentään B-mies Hullun papereista Parnassossa 4/2012.
tiistai 21. elokuuta 2012
Vääriä maailmankuvia
Saska Saarikoski kirjoitti Helsingin Sanomissa isänsä seikkailuista politiikan maailmassa. Retkihän oli täynnä pelkkiä pettymyksiä, alamäkeä. Eikä Saarikosken tendenssirunouskaan ole kestänyt aikaa.
Itse olen kuitenkin kiinnostuneempi lyyrisestä kuin poliittisesta Saarikoskesta.
Saarikoski oli Suomessa ensimmäinen ja oikeastaan viimeinen (ellei Arto Paasilinnaa lasketa)kirjallinen julkimo, jonka edesottamuksia ja toilailuja keltainen lehdistö seurasi silmä kovana. Ja huoraaminen näyttää jatkuvan kuolleenakin. Nyt Saarikosken elämää kauppaavat lähimmät ihmiset, Saska Saarikoski, Tuula-Liina Varis, Mia Berner, Sirkka Garam, Pekka Tarkka jne.
Siinä on jotakin hyvin vastenmielistä. Saarikoskesta kirjoitettu paljastuskirjallisuus on estetisoitua journalismia, mukamas eettisempää ja puhtaampaa.
Omassa blogissaan Timo Harakka kiitteli Saska Saarikosken kirjoitusta. Sinetiksi hän julkaisi oman kotijeesuksensa Kari Kontion "muistokirjoituksen" Halvaantuneiden messiaan kärsimys ja kuolema vuodelta 1983. Provokatiivisessa muistokirjoituksessaan Kari Kontio esiintyy yhden miehen tuomioistuimena ja profeettana, joka mitätöi erityisesti Pentti Saarikosken saavutukset ja ennustaa muidenkin aikalaisten väärien maailmankuvien kaatumisen.
Samanlaiseen ennustukseen pystyisin minäkin. Tuomitsisin uusliberalistisen nykymenon. Aika hoitaisi loput. Pitäisi vain löytää jostakin Arno Kotron ja Timo Harakan kaltaisia lojaaleja ystäviä kilvenkiillottajiksi ja ennustuksen ylistäjiksi. (Kontio ilmeisesti osasi myös kuolla oikeaan aikaan kuten Saarikoskikin.)
Ihmettelen muuten, kenen mandaatilla tämä eksynyt tutkapari Timo Harakka & Anna Kortelainen tuottaa edelleen tätä kirjallista myötähäpeää intohimottomien ja mielikuvituksettomien vieraidensa kanssa parhaaseen katseluaikaan. Onko Suomi tosiaan näin pieni maa?
Itse olen kuitenkin kiinnostuneempi lyyrisestä kuin poliittisesta Saarikoskesta.
Saarikoski oli Suomessa ensimmäinen ja oikeastaan viimeinen (ellei Arto Paasilinnaa lasketa)kirjallinen julkimo, jonka edesottamuksia ja toilailuja keltainen lehdistö seurasi silmä kovana. Ja huoraaminen näyttää jatkuvan kuolleenakin. Nyt Saarikosken elämää kauppaavat lähimmät ihmiset, Saska Saarikoski, Tuula-Liina Varis, Mia Berner, Sirkka Garam, Pekka Tarkka jne.
Siinä on jotakin hyvin vastenmielistä. Saarikoskesta kirjoitettu paljastuskirjallisuus on estetisoitua journalismia, mukamas eettisempää ja puhtaampaa.
Omassa blogissaan Timo Harakka kiitteli Saska Saarikosken kirjoitusta. Sinetiksi hän julkaisi oman kotijeesuksensa Kari Kontion "muistokirjoituksen" Halvaantuneiden messiaan kärsimys ja kuolema vuodelta 1983. Provokatiivisessa muistokirjoituksessaan Kari Kontio esiintyy yhden miehen tuomioistuimena ja profeettana, joka mitätöi erityisesti Pentti Saarikosken saavutukset ja ennustaa muidenkin aikalaisten väärien maailmankuvien kaatumisen.
Samanlaiseen ennustukseen pystyisin minäkin. Tuomitsisin uusliberalistisen nykymenon. Aika hoitaisi loput. Pitäisi vain löytää jostakin Arno Kotron ja Timo Harakan kaltaisia lojaaleja ystäviä kilvenkiillottajiksi ja ennustuksen ylistäjiksi. (Kontio ilmeisesti osasi myös kuolla oikeaan aikaan kuten Saarikoskikin.)
Ihmettelen muuten, kenen mandaatilla tämä eksynyt tutkapari Timo Harakka & Anna Kortelainen tuottaa edelleen tätä kirjallista myötähäpeää intohimottomien ja mielikuvituksettomien vieraidensa kanssa parhaaseen katseluaikaan. Onko Suomi tosiaan näin pieni maa?
Tunnisteet:
Anna Kortelainen,
Arno Kotro,
Arto Paasilinna,
Kari Kontio,
Mia Berner,
Pekka Tarkka,
Pentti Saarikoski,
Saska Saarikoski,
Sirkka Garam,
Timo Harakka,
Tuula-Liina Varis
maanantai 20. elokuuta 2012
Jouset kuoppaisella tiellä
"Esa-Pekka Salonen sai aikaan kivan kesäkeskustelun haukkumalla kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen jonkinlaiseksi kulttuurin viholliseksi. Liian vakavasti Salosen puheisiin ei kannata suhtautua: kapellimestari oli äänessä omassa asiassaan. Hän haluaa klassiselle musiikille lisää rahaa ja arvostusta, ja siihen hänellä on täysi oikeus.
Silti Salosen huoli klassisen musiikin asemasta Suomessa tuntui hiukan huvittavalta. Esimerkiksi Salosen nykyisessä asemamaassa Britanniassa klassinen musiikki on syrjäisessä marginaalissa verrattuna Suomeen. Kun Britannia haluaa juhlistaa itseään – kuningattaren 60-vuotisjuhlissa tai olympialaisissa – sinfoniaorkesterit vetelevät jousia korkeintaan taustalla. Pääosan vievät Paul McCartney, Elton John, Mr. Bean ja James Bond."
Saska Saarikoski: Muumimamma ja Mannerheim/HS 19.8.2012
Silti Salosen huoli klassisen musiikin asemasta Suomessa tuntui hiukan huvittavalta. Esimerkiksi Salosen nykyisessä asemamaassa Britanniassa klassinen musiikki on syrjäisessä marginaalissa verrattuna Suomeen. Kun Britannia haluaa juhlistaa itseään – kuningattaren 60-vuotisjuhlissa tai olympialaisissa – sinfoniaorkesterit vetelevät jousia korkeintaan taustalla. Pääosan vievät Paul McCartney, Elton John, Mr. Bean ja James Bond."
Saska Saarikoski: Muumimamma ja Mannerheim/HS 19.8.2012
keskiviikko 8. elokuuta 2012
Kriitikko virkistyy
"Virkistää lukea esseistiä, joka ei tarvitse apupyörikseen 1800-lukua tai lähimmäiseninhoa. Erno seisoo tuulessa yksin."
Juhani Karila/Printataan Ernoa Stoccan seinään/HS 14.7.2011
Osuva ja terävä nälväisy aikalaisille. Eikä apupyöräesseistien jäljittämiseen tarvita intiaania.
Yksinäisyys ja uhma on kestänyt aikaa komeasti. Hämmästyttävä suoritus kirjoituskokoelmalta, jonka kutsuminen esseekokoelmaksi lähinnä huvitti Ernoa.
Juhani Karila/Printataan Ernoa Stoccan seinään/HS 14.7.2011
Osuva ja terävä nälväisy aikalaisille. Eikä apupyöräesseistien jäljittämiseen tarvita intiaania.
Yksinäisyys ja uhma on kestänyt aikaa komeasti. Hämmästyttävä suoritus kirjoituskokoelmalta, jonka kutsuminen esseekokoelmaksi lähinnä huvitti Ernoa.
Eilisen miehet
"Onko romantiikkaa vielä olemassa vai onko se kirjallisuushistoriaa?
Heinen vastustamaa yhteiskunnallista romantiikkaa ainakin on. Jussi Halla-aho ja Antti Nylén ovat nykyajan konservatiivisia romantikkoja. He ovat poleemisia mielipidekirjoittajia, raivon miehiä. Heidän radikaaliutensa on tarkemmin tarkasteltuna pelkoa maailman muutoksen edessä, romanttista tähyilyä kuvitteelliseen menneeseen, jossa kaikki muka oli paremmin. Kuten 1800-luvun romantikot, hekin haikailevat takaisin uskonnolliseen tai nationalistiseen yhteisöllisyyteen, jota liberaalit ihmisoikeudet ja “valistuksen järjenpalvonta” uhkaavat.
Nykyajan romanttista kaunokirjallisuutta ovat esimerkiksi fantasia ja spekulatiivinen fiktio. Mutta ovatko ne välttämättä yhteiskunnallisesti konservatiivista kirjallisuutta? Eivät, lajityyppi ei vielä tee teoksesta menneeseen kurottavaa hourailua. Fantasia voi olla myös kritiikkiä, eteenpäin katsovaa allegoriaa nykyajasta. Halla-ahon ja Nylénin suosikkiteos Taru sormusten herrasta on toki keski-aikaan pysähtynyttä, romanttista arvomaailmaa heijastava, uskonnollinen ja lähes rasistinen teos..."
Jarkko Tontti Heinrich Heinen Romantiikan koulun kritiikissä Kiiltomadossa
Heinen vastustamaa yhteiskunnallista romantiikkaa ainakin on. Jussi Halla-aho ja Antti Nylén ovat nykyajan konservatiivisia romantikkoja. He ovat poleemisia mielipidekirjoittajia, raivon miehiä. Heidän radikaaliutensa on tarkemmin tarkasteltuna pelkoa maailman muutoksen edessä, romanttista tähyilyä kuvitteelliseen menneeseen, jossa kaikki muka oli paremmin. Kuten 1800-luvun romantikot, hekin haikailevat takaisin uskonnolliseen tai nationalistiseen yhteisöllisyyteen, jota liberaalit ihmisoikeudet ja “valistuksen järjenpalvonta” uhkaavat.
Nykyajan romanttista kaunokirjallisuutta ovat esimerkiksi fantasia ja spekulatiivinen fiktio. Mutta ovatko ne välttämättä yhteiskunnallisesti konservatiivista kirjallisuutta? Eivät, lajityyppi ei vielä tee teoksesta menneeseen kurottavaa hourailua. Fantasia voi olla myös kritiikkiä, eteenpäin katsovaa allegoriaa nykyajasta. Halla-ahon ja Nylénin suosikkiteos Taru sormusten herrasta on toki keski-aikaan pysähtynyttä, romanttista arvomaailmaa heijastava, uskonnollinen ja lähes rasistinen teos..."
Jarkko Tontti Heinrich Heinen Romantiikan koulun kritiikissä Kiiltomadossa
tiistai 10. heinäkuuta 2012
Pudota euro kerjäläisen mukiin
Sama kerjäläinen istuu varjossa nojaamassa Bio Rexin-talon valkoiseen seinään. On istunut koko kesän. Mies on kuuro. Näin kun hän puhui viittomalla toisen viittomakielen taitajan kanssa. Silloin hänen silmänsä loistivat.
Kerran näin kun suomalainen rasistipullukka potkaisi miestä ja kehotti menemään töihin.
Saimme taannoin pääministeriltämme Matti Vanhaselta ohjeen, ettei kerjäläisille pidä antaa killinkiäkään. Siitä on syntynyt mielikuva, että se on valtiojohdon yleinen linja. Ja kun katsoo ohikäveleviä ihmisiä, huomaa nopeasti että se on ainakin kansakunnan linja.
En ole nähnyt yhdenkään ihmisen pudottavan yhtäkään kolikkoa kerjäläisen mukiin. Laupeutta on nyt kävellä ohitse.
Ihmisillä on kova tarve kapinoida, poiketa normista. Siihen olisi nyt yksinkertainen tapa. Pudota euro kerjäläisen mukiin. Vastustat heti hallitusta ja oppositiota ja kuuluut suureen armeliaaseen vähemmistöön, inhimillisiin.
Kerran näin kun suomalainen rasistipullukka potkaisi miestä ja kehotti menemään töihin.
Saimme taannoin pääministeriltämme Matti Vanhaselta ohjeen, ettei kerjäläisille pidä antaa killinkiäkään. Siitä on syntynyt mielikuva, että se on valtiojohdon yleinen linja. Ja kun katsoo ohikäveleviä ihmisiä, huomaa nopeasti että se on ainakin kansakunnan linja.
En ole nähnyt yhdenkään ihmisen pudottavan yhtäkään kolikkoa kerjäläisen mukiin. Laupeutta on nyt kävellä ohitse.
Ihmisillä on kova tarve kapinoida, poiketa normista. Siihen olisi nyt yksinkertainen tapa. Pudota euro kerjäläisen mukiin. Vastustat heti hallitusta ja oppositiota ja kuuluut suureen armeliaaseen vähemmistöön, inhimillisiin.
maanantai 9. heinäkuuta 2012
Yksi kirja, kaksi kriitikkoa
On hupaisaa lukea kahden kriitikon täysin erilaiset näkemykset ja painotukset samasta kirjasta. Arto Virtanen ja Merja Kantokorpi ovat lukeneet Savukeitaan kustantaman ja Ville-Juhani Sutisen suomentaman Virginia Woolfin Menomatkan (The Voyage Out). Kun lukee vielä päälle Kiiltomadon pääkirjoituksen, saa lisää perspektiiviä klassikkojen kääntämisen tarpeellisuuteen.
Ilmeisesti tiettyjen kirjojen kustantamisesta tulee heti tarpeellista, kun ne poistuvat tekijänoikeuksien piiristä. Sellainen on suuntaus.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ilmeisesti tiettyjen kirjojen kustantamisesta tulee heti tarpeellista, kun ne poistuvat tekijänoikeuksien piiristä. Sellainen on suuntaus.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
perjantai 6. heinäkuuta 2012
Kuka tässä oli täydessä ymmärryksessä?
Oliko Osama bin Laden täydessä ymmärryksessä suunnitellessaan syyskuun 11. päivän terrori-iskut? Emme tiedä. Eikä sitä tainnut tietää Yhdysvaltain presidenttikään antaessaan käskyn ampua hänet.
Elina Hirvonen/Kun hirmutyön tekijä on yksi meistä/HS 4.7.2012
Yhtä hyvin voisimme kysyä, oliko Yhdysvaltain presidentti täydessä ymmärryksessä, kun USA:n joukot teurastivat Irakin sodassa viattomia siviilejä, lapsia ja naisia tuhansittain.
Osama Bin Laden, 1997: "A reaction might take place as a result of US government's hitting Muslim civilians and executing more than 600 thousand Muslim children in Iraq by preventing food and medicine from reaching them. So, the US is responsible for any reaction, because it extended its war against troops to civilians."
Bin Laden, 1998: "Our mothers and daughters and sons are slaughtered every day with the approval of America and its support. And, while America blocks the entry of weapons into Islamic countries, it provides the Israelis with a continuous supply of arms allowing them thus to kill and massacre more Muslims. Your religion does not forbid you from committing such acts, so you have no right to object to any response or retaliation that reciprocates your own actions."
Bin Laden, 2001: "We treat others like they treat us. Those who kill our women and our innocent, we kill their women and innocent, until they stop from doing so."
tiistai 3. heinäkuuta 2012
Kenen joukoissa seisot?
"… tuomas enbuske-juttu tänään hesarissa saa minut voimaan pahoin, mutta niinhän se aina menee, samalla kaavalla, ensin ollaan vasemmistoa tai vihreitä, ja kun ikää, varallisuutta, asemaa ja nelivetobemareita kertyy… sitten ollaankin uusliberalisteja, vitun nalle wahlroosin ja matti apusen joukoissa… ja julistetaan että köyhien pelastus on ahneus: mitä enemmän rikkaat rikastuvat, sitä paremmin köyhät voivat… niin että haistakaapa pitkä vittu, senkin pösilöt nilviäiset ja nilkit!! "
Hannu Helin/Work In Progress-blogi
Hannu Helin/Work In Progress-blogi
maanantai 25. kesäkuuta 2012
Seppelenauhoja aforistikon haudalle
Aforistiikka
on kovin vaikea laji, ja yksittäisistä hyvistä kohdista huolimatta emme
innostuneet teksteistäsi riittävän paljon julkaisemista ajatellen.
Jäähyväistervehdys,
Viimeinen
tervehdys,
WSOY
WSOY
***
Olemme
tutustuneet käsikirjoitukseenne, mutta valitettavasti se ei sovi
kustannusohjelmaamme.
Syvästi
kaivaten,
Kustannusosakeyhtiö Sammakko
Kustannusosakeyhtiö Sammakko
***
Kiitos lähettämästänne käsikirjoituksesta.
Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuutta ottaa sitä kustannusohjelmaamme.
Olette siis vapaa tarjoamaan sitä jollekin toiselle kustantajalle.
Valoisaa
muistoasi siunaten,
Minerva
Kustannus
***
Joudumme
valitettavasti toteamaan, että tarjoamanne käsikirjoitus ei ole sopiva
kustannusohjelmaamme.
Kaikesta
kiittäen,
Like
Kustannus
***
Sanomme siis kohteliaasti ”ei”,
vaikka hetkittäin pidimmekin kovasti.
Jälleennäkemisen
toivossa,
HELSINKI-kirjat
***
Parhaat
kiitokset lähettämästänne käsikirjoituksesta, johon olemme mielenkiinnolla
tutustuneet. Valitettavasti joudumme toteamaan, ettemme kuitenkaan voi
sisällyttää sitä kustannusohjelmaamme.
Suurella
rakkaudella,
Kustannusosakeyhtiö
Otava
***
Kiitos
käsikirjoituksestanne, jota kustantamomme ei valitettavasti julkaise.
Lämpimästi
muistaen,
ART HOUSE
–ryhmä
***
Käsikirjoituksessa
on kyllä virkeää ajattelua ja hyviä kiteytyksiä, mutta kokonaisuutena teos ei
kuitenkaan mielestämme ole niin omaperäinen ja vakuuttava, että sen
kustantaminen tuntuisi välttämättömältä.
Lepää
rauhassa,
Kustannusosakeyhtiö
Siltala
***
Emme
valitettavasti ole voineet hyväksyä lähettämäänne käsikirjoitusta
kustannusohjelmaamme.
Jäähyväistervehdys,
Kustannusliike
Karisto
***
Olemme pahoillamme,
että jouduit kyselemään käsikirjoituksesi perään. Syy vastauksen viivästymiseen
on se, että käsikirjoituksesi oli otettu erilleen tarkemmin luettavaksi.
Valitettavasti kuitenkin päädyimme kielteiseen päätökseen.
Sanomattomasti
kaivaten,
Kustannusosakeyhtiö
Tammi
Tämä julkaistiin Parnassossa 3/2012. Tarjoan sen nyt niille, jotka eivät lue Parnassoa, mutta lukevat blogiani.
Tämä julkaistiin Parnassossa 3/2012. Tarjoan sen nyt niille, jotka eivät lue Parnassoa, mutta lukevat blogiani.
Tunnisteet:
aforismi,
Art House,
hauta,
Helsinki -kirjat,
Karisto,
Like,
Minerva,
Otava,
Parnasso,
Sammakko,
seppelenauha,
Siltala,
Tammi,
Wsoy
tiistai 5. kesäkuuta 2012
Hullun paperit - Lauseita
Lassi Kämäri
Hullun paperit
lauseita
Kansi: Eija Tuomela
Isbn 978-951-812-180-3
nidottu, 96 sivua
Kesuura 2012
Lassi Kämärin Hullun paperit on röyhkeä, kekseliäs, vihainen ja klassisen yksinkertainen kirja.
Esikoiskokoelmassaan Loistava puhallus Lassi Kämäri luotti tiukkaan sommitteluun. Uudessa kokoelmassaan Hullun paperit hän ei halua enää karsinoida lauseita temaattisten otsikoiden alle.
Kirjan aforistisimmassa ja laajimmassa osastossa Lauseita satunnaisessa järjestyksessä hän sallii lauseiden säteillä joka suuntaan, ja sitä kautta hän vapauttaa sekä lukijan että lauseet mahdollisimman monipuolisiin ja yllättäviin tulkintoihin.
Enemmän tai vähemmän henkilökohtaisuuksiin menevässä ja itseironisessa osastossa Teeskentelemisestä Kämäri suomii taidemaailman opportunistista ja kosiskelevaa naurettavuutta.
Sarjallisessa Yksinäisessä cowboyssa hän tekee matkan kielen sisään, paimentaa sanansa ja lauseensa läpi tuntemattoman kielen.
LAUSEITA SATUNNAISESSA JÄRJESTYKSESSÄ:
Harvempi meistä ylettyy lapsen tasolle.
Hyvä veli, muista välillä siskojasi.
Niitä kutsutaan hulluiksi, jotka poikkeavat normista. Rakastan hulluja.
Henkiset muurit ovat kiveäkin kovempia.
Taistelevat tuulimyllyjen puolesta, nykyajan viisaat ritarit.
Jumalan nollatoleranssi: kuolemantuomio omenavarkaille.
Kun sinä itket, minun hartiani vavahtavat.
Meidät autetaan maailmaan, muttei maailmasta pois.
TEESKENTELEMISESTÄ:
Pidät sormeasi pystyssä, että tietäisit mistä päin taiteessa tuulee.
Tirkistelet maailmaa avaimenreiästä kuin riisuutuvaa naista, silmä kovana.
Ylistät vaikka pieremistä, jos pierijät julistautuvat taiteen uudistajiksi.
YKSINÄINEN COWBOY:
Eniten lauseita pilaavat ne, jotka luulevat osaavansa niitä käsitellä.
Kilistelevät kannuksiaan, vaikka eivät pysy säyseimmänkään selässä.
Saatanan konitohtorit! Eivätkö he ymmärrä: kieli on rodeo!
Hullun paperit
lauseita
Kansi: Eija Tuomela
Isbn 978-951-812-180-3
nidottu, 96 sivua
Kesuura 2012
Lassi Kämärin Hullun paperit on röyhkeä, kekseliäs, vihainen ja klassisen yksinkertainen kirja.
Esikoiskokoelmassaan Loistava puhallus Lassi Kämäri luotti tiukkaan sommitteluun. Uudessa kokoelmassaan Hullun paperit hän ei halua enää karsinoida lauseita temaattisten otsikoiden alle.
Kirjan aforistisimmassa ja laajimmassa osastossa Lauseita satunnaisessa järjestyksessä hän sallii lauseiden säteillä joka suuntaan, ja sitä kautta hän vapauttaa sekä lukijan että lauseet mahdollisimman monipuolisiin ja yllättäviin tulkintoihin.
Enemmän tai vähemmän henkilökohtaisuuksiin menevässä ja itseironisessa osastossa Teeskentelemisestä Kämäri suomii taidemaailman opportunistista ja kosiskelevaa naurettavuutta.
Sarjallisessa Yksinäisessä cowboyssa hän tekee matkan kielen sisään, paimentaa sanansa ja lauseensa läpi tuntemattoman kielen.
LAUSEITA SATUNNAISESSA JÄRJESTYKSESSÄ:
Harvempi meistä ylettyy lapsen tasolle.
Hyvä veli, muista välillä siskojasi.
Niitä kutsutaan hulluiksi, jotka poikkeavat normista. Rakastan hulluja.
Henkiset muurit ovat kiveäkin kovempia.
Taistelevat tuulimyllyjen puolesta, nykyajan viisaat ritarit.
Jumalan nollatoleranssi: kuolemantuomio omenavarkaille.
Kun sinä itket, minun hartiani vavahtavat.
Meidät autetaan maailmaan, muttei maailmasta pois.
TEESKENTELEMISESTÄ:
Pidät sormeasi pystyssä, että tietäisit mistä päin taiteessa tuulee.
Tirkistelet maailmaa avaimenreiästä kuin riisuutuvaa naista, silmä kovana.
Ylistät vaikka pieremistä, jos pierijät julistautuvat taiteen uudistajiksi.
YKSINÄINEN COWBOY:
Eniten lauseita pilaavat ne, jotka luulevat osaavansa niitä käsitellä.
Kilistelevät kannuksiaan, vaikka eivät pysy säyseimmänkään selässä.
Saatanan konitohtorit! Eivätkö he ymmärrä: kieli on rodeo!
***
Lassi Kämärin esikoiskokoelmasta Loistava puhallus sanottua:
”Joka tapauksessa Lassi Kämäri nousee esikoisellaan kotimaisen nykyaforistiikan raskaaseen sarjaan Paavo Haavikon, Erno Paasilinnan, Markku Envallin, Mirkka Rekolan ja Helena Anhavan rinnalle."
- Joni Pyysalo/Suomen Kuvalehti
”Aforismikokoelmat ovat tavallisesti myöhäisiän tai ainakin tukevan keski-iän tuotteita. Kämärin kirjassa ei ole syksyn merkkejä. Se on virkistävä, keväinen teko. Se väittää, tokaisee ja on ehdoton, mutta samalla se yllyttää keskusteluun.”
- Hilja Mörsäri/Hämeen Sanomat
”Loistava puhallus - lauseita on mukava yllätys ja tarpeellinen lisä niukaksi jääneen suomalaisen aforistiikan jatkumoon.”
- Jukka Petäjä/Helsingin Sanomat
”Tekijän uskallus astua esille on ollut kuin pallolaajennus ahtautuneelle aforismisuonelle. Loistava puhallus oikoo lämpimästi viisauden otsaryppyjä.”
- Matti Saurama/Parnasso
keskiviikko 11. huhtikuuta 2012
Himo Nännikäinen puhuu pimeyden ytimestä
- Olen Suomen konservatiivinen älymystö.
- Eikö se ole hirvittävän raskas taakka kantaa?
- On se. Hetken jo toivoin, että voisin vihdoinkin alkaa puhua älymystöstä monikossa, mutta Hokki Rehender säikähti kun taklaukset alkoivat muuttua kovemmiksi ja laidat ryskyä.
- Asuuko Rehenderissä sittenkin ihmistä rakastava hömelöhumanisti?
- En tiedä, mutta ihmettelen minne Rehender häivytti esseeminänsä, joka oli kovempi poika..
- Liberaalit kutsuvat Rehenderiä jo hyödylliseksi idiootiksi. Hukkuuko Rehender sinun mukanasi?
- Hukkuuko? Ei vaan nousee ensimmäistä kertaa pinnalle ja pääsee varmasti Voimalaan kertomaan omaa evankeliumiaan.
- Erään ystäväni kolme vuotiaan pojan lastenhoitajan kummi sanoi, että jos ei ole tarpeeksi tietoa tai mielikuvitusta, voi alkaa kirjoittaa yritelmiä eli esseitä.
- Esseepuhetta ei vaimenna kateellisten höpinä eikä kriitikkojen marmatus. Kenen mandaatilla vasemmistolaiset yrittävät taas omia taiteen uudistamisen. Hamsun oli fasisti, Strindberg hysteerinen antisovinisti, T.S. Eliot ennakkoluuloinen korkeakirkollinen anglikaani ja minä taas traditionaalinen itsesaastuttaja.
- Eli taistelu jatkuu?
- Ilman muuta. "Ei pidä toivoa armopaloja liberaaleilta eikä odottaa heiltä ymmärrystä. Ei pidä pelätä sitä, että leimataan fasistiksi, taantumukselliseksi tai impivaaralaiseksi, vaan kamppailla ylpeästi oikeaksi tietämänsä asian puolesta. Traditionalismi on taisteleva oppi."
- Eikö se ole hirvittävän raskas taakka kantaa?
- On se. Hetken jo toivoin, että voisin vihdoinkin alkaa puhua älymystöstä monikossa, mutta Hokki Rehender säikähti kun taklaukset alkoivat muuttua kovemmiksi ja laidat ryskyä.
- Asuuko Rehenderissä sittenkin ihmistä rakastava hömelöhumanisti?
- En tiedä, mutta ihmettelen minne Rehender häivytti esseeminänsä, joka oli kovempi poika..
- Liberaalit kutsuvat Rehenderiä jo hyödylliseksi idiootiksi. Hukkuuko Rehender sinun mukanasi?
- Hukkuuko? Ei vaan nousee ensimmäistä kertaa pinnalle ja pääsee varmasti Voimalaan kertomaan omaa evankeliumiaan.
- Erään ystäväni kolme vuotiaan pojan lastenhoitajan kummi sanoi, että jos ei ole tarpeeksi tietoa tai mielikuvitusta, voi alkaa kirjoittaa yritelmiä eli esseitä.
- Esseepuhetta ei vaimenna kateellisten höpinä eikä kriitikkojen marmatus. Kenen mandaatilla vasemmistolaiset yrittävät taas omia taiteen uudistamisen. Hamsun oli fasisti, Strindberg hysteerinen antisovinisti, T.S. Eliot ennakkoluuloinen korkeakirkollinen anglikaani ja minä taas traditionaalinen itsesaastuttaja.
- Eli taistelu jatkuu?
- Ilman muuta. "Ei pidä toivoa armopaloja liberaaleilta eikä odottaa heiltä ymmärrystä. Ei pidä pelätä sitä, että leimataan fasistiksi, taantumukselliseksi tai impivaaralaiseksi, vaan kamppailla ylpeästi oikeaksi tietämänsä asian puolesta. Traditionalismi on taisteleva oppi."
tiistai 10. huhtikuuta 2012
Himo Nännikäinen ja hyödyllinen idiootti
- Terve.
- Terve. Mukavaa että pääsit taas lounaalle.
- Liberalismin petoksen paljastaminen vaatii uhrimieltä.
- Kyllä. On taistelevan konservatismin aika.
- Näyttää siltä että keskustelua syntyy jo ennen kirjan julkaisemista.
- Ja me kun halusimme vain synnyttää ajatuksia.
- Tempauduin itsekin mukaan keskusteluun. Ai että minua nyppii tämä ilkeä kriitikko...
- Pääjärvi?
- Juuri hän. Irrottaa ajatuksia asiayhteyksistä ilman lupaa.
- Pirullista!
- Kohtuutonta!
- Vasuria!
- Liberalismia!
- Petosta!
- Mutta yhteinen sävel ei resonoi!
- Ja vanha kunnon tapakonservatiivi Matti Mäkelä hoitaa Hesarissa loput!
- Terve. Mukavaa että pääsit taas lounaalle.
- Liberalismin petoksen paljastaminen vaatii uhrimieltä.
- Kyllä. On taistelevan konservatismin aika.
- Näyttää siltä että keskustelua syntyy jo ennen kirjan julkaisemista.
- Ja me kun halusimme vain synnyttää ajatuksia.
- Tempauduin itsekin mukaan keskusteluun. Ai että minua nyppii tämä ilkeä kriitikko...
- Pääjärvi?
- Juuri hän. Irrottaa ajatuksia asiayhteyksistä ilman lupaa.
- Pirullista!
- Kohtuutonta!
- Vasuria!
- Liberalismia!
- Petosta!
- Mutta yhteinen sävel ei resonoi!
- Ja vanha kunnon tapakonservatiivi Matti Mäkelä hoitaa Hesarissa loput!
tiistai 20. maaliskuuta 2012
Himo Nännikäisen puoliso näkee neekerin ja morlokin
- Himo, ihanaa, että sinä otat minut mukaasi näihin kulttuurikekkereihin.
- Totta kai otan, olethan tuleva vaimoni.
- Arvostan sitä todella. Mutta eikö täällä ole aivan liikaa humanisteja ja viherpiipertäjiä?
- Kultaseni, nämä ovat minun kustantajani järjestämät synttärikemut.
- Tämä liberaali atmosfääri on ahdistava. Onneksi luikautit mielenosoituksellisesti Vöyrin marssin.
- Sellainen minä olen, sankarisi, piikki punavihreiden lihassa.
- Mutta mitä tuo neekeri täällä tekee?
- Rakkaani, vähän hiljempaa …
- Onko se joku kiintiöneekeri?
- Minä en todellakaan tiedä, muru, mutta luulen että meidän on nyt aika lähteä täältä.
- Ja mitä ihmettä tuo morlokki tuolla lavalla tekee?
- Hän on arvostettu runoilija. Nyt mennään ulos, hani!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)