Kiitos aforismeista, jokaisesta.
Palkinto elää ja voi hyvin, vaikka lajityypin elitististä hegemoniaa havittelevat Suomen aforismiyhdistyksen kulttuuripierut yrittävät ignoroida sitä vuodesta toiseen lähes naurettavalla järjestelmällisyydellä ja yllätyksettömyydellä.
Yleisenä huomiona oli se, että aforismien joukosta puuttuivat lähes tyystin rakkaus ja kuolema, samoin perinteinen instituutioiden ruoskiminen. Enimmäkseen aforismit käsittelivät ihmissuhteita. Monilta laadukkailta ja tunnetuilta tekijöiltä tuli aforismeja, joiden pirunnyrkkiä ei raadin älyllinen kapasiteetti vain kyennyt avaamaan. Siitä jäi vähän halju olo. Mutta raati ei ole koskaan lähtenyt kyselemään aforismien perään - jos ei aukea, ei aukea.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Runoilija leijuu ilmapallona kohti kustantajan neulaa. (Sauli Salomaa)
Perustelut:
Sauli Salomaan aforismi on hauska, surullinen, itseironinen, ajankohtainen, vääjäämätön ja tosi. Se kertoo taitavasti oleellisen runouden mahdollisuuksista ja runoilijan tilanteesta kustannusmaailmassa Suomessa juuri nyt. Tätä keskustelua käydään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa koko ajan. Viimeksi tänä aamuna kävin lukemassa ketjun, joka käsitteli aihetta.
Mietin pitkään että jotakin tuttua tässä aforismissa ja sen rakenteessa on. Lopulta oivalsin: yksi säe Dave Lindholmin laulusta Anna kitaran laulaa vaan: "Joskus tuntuu,/ ett' maailma kulkee/ilmapallona kaktuspuistoon./Annan kitaran laulaa vaan."
Mutta eipä se aforismia tehoa laimenna lainkaan.
Kunniamaininnat:
Hyvät veljet. Edunvalvontajoukot. (Saara Heikkinen)
Jos hyväksyt uudistuksen, uudet toimitusehdot, sinun ei tarvitse tehdä mitään, kiitos. (Olli Hyvärinen)
Jos ihminen on pelkkää henkeä, se vasta raskasta olisi. (Matti Saurama)
Lataa akkujasi, älä aseitasi. (Mariitta Hämäläinen)
Vapauttakaa naiset! Miehet kyllä seuraavat. (Hannu Hirvonen)
keskiviikko 18. huhtikuuta 2018
keskiviikko 3. tammikuuta 2018
Lassi Kämäri -palkinto 2018
Lassi Kämäri järjestää jo legendaariseksi muodostuneen valtakunnallisen aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4. 2018
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2018 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta.
Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4. 2018
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2018 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta.
Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Tunnisteet:
aforismi,
aforismikirjoituskilpailu,
aforisti,
aforistikko,
aforistinen,
ajatteleminen,
kirjailija,
kirjallisuus,
kirjoittaminen,
Lassi Kämäri,
Lassi Kämäri -palkinto,
Suomen Aforismipäivä
tiistai 18. huhtikuuta 2017
Lassi Kämäri -palkinto 2017
Tahdon kiittää jokaista kirjoittajaa lähetetystä aforismista. Aforismeja tuli taas paljon.
Yleisenä huomiona oli se, ettei mikään isompi tai tuore teema noussut massasta pintaan. Odotin hieman särmikkäämpää ja viiltävämpää aforistista analyysiä yhteiskunnallisesta tilanteesta, hallituksen leikkauksista, poliittisesta vastakkainasettelusta, rasismista, turvapaikanhakijoista, terrorismista, islamista tai vihapuheesta. Odotin turhaan. Niistä ei liiemmin puhuttu. Se oli aika hämmästyttävää, pettymyskin. Ehkä digitalisaation ja robotisaation kritiikkiä jäin myös kaipaamaan. Samoin eläinten oikeuksien puntarointia.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Narsistiin ihastunut. Kärpänen lätkässä. (Saara Heikkinen)
Perustelut:
Saara Heikkinen osuu aforismillaan karmealla tavalla tämän yhteiskunnan rakenteissa piileskelevän sairauden rusentavaan ytimeen. Henkilö A ihastuu henkilöön B, joka tulee ajan mittaan murskaamaan henkisesti, pahimmassa tapauksessa tappamaan, henkilön A.
Aforismin muotoilu on tyylipuhdas ja napakka, silti se antaa tilaa riittävästi lukijan tulkinnalle. Mitään ei voi lisätä eikä mitään voi ottaa pois; se kuuluu laadukkaan aforismin tunnusmerkistöön.
Kunniamaininnat:
Silmäpeli on avausten shakkia. (Hannu Waher)
Elämän suurin tragedia ei ole kuolema vaan kelo. (Maikki Louhivaara)
Tehkääpä kaikkenne, että kirkkovene kaatuisi! Huudelkaa veropakolaiset ja perintönne suojaanviejät ohjeitanne paratiisisaarilta ja Ruotsinmaalta! (Olli Hyvärinen)
Sarvien välissä ihmisen satakerta. (Hannu Hirvonen)
Korvissa humisee. Metsä on eksynyt minuun. (Teemu Helle)
Vain äänestämällä vaaleissa voit minimoida valittujen aiheuttamat vahingot. (Juha-Pekka Koskinen)
Digitalisaatio: ihmiset jaetaan ykkösiin ja nolliin. (Juha Haapamäki)
Ajan aisapari on muutos: päivän pikselit kaleidoskoopissa. (Paula Sainio)
Emme usko näkemäämme. Tämä on kuva ajastamme. (Jaakko Antila)
Onko muotiajattelulla evoluutiota? Tulevaisuuden posliinisilla suojelusenkeleillä on silikonitissit. (Marko Laihinen)
Yleisenä huomiona oli se, ettei mikään isompi tai tuore teema noussut massasta pintaan. Odotin hieman särmikkäämpää ja viiltävämpää aforistista analyysiä yhteiskunnallisesta tilanteesta, hallituksen leikkauksista, poliittisesta vastakkainasettelusta, rasismista, turvapaikanhakijoista, terrorismista, islamista tai vihapuheesta. Odotin turhaan. Niistä ei liiemmin puhuttu. Se oli aika hämmästyttävää, pettymyskin. Ehkä digitalisaation ja robotisaation kritiikkiä jäin myös kaipaamaan. Samoin eläinten oikeuksien puntarointia.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Narsistiin ihastunut. Kärpänen lätkässä. (Saara Heikkinen)
Perustelut:
Saara Heikkinen osuu aforismillaan karmealla tavalla tämän yhteiskunnan rakenteissa piileskelevän sairauden rusentavaan ytimeen. Henkilö A ihastuu henkilöön B, joka tulee ajan mittaan murskaamaan henkisesti, pahimmassa tapauksessa tappamaan, henkilön A.
Aforismin muotoilu on tyylipuhdas ja napakka, silti se antaa tilaa riittävästi lukijan tulkinnalle. Mitään ei voi lisätä eikä mitään voi ottaa pois; se kuuluu laadukkaan aforismin tunnusmerkistöön.
Kunniamaininnat:
Silmäpeli on avausten shakkia. (Hannu Waher)
Elämän suurin tragedia ei ole kuolema vaan kelo. (Maikki Louhivaara)
Tehkääpä kaikkenne, että kirkkovene kaatuisi! Huudelkaa veropakolaiset ja perintönne suojaanviejät ohjeitanne paratiisisaarilta ja Ruotsinmaalta! (Olli Hyvärinen)
Sarvien välissä ihmisen satakerta. (Hannu Hirvonen)
Korvissa humisee. Metsä on eksynyt minuun. (Teemu Helle)
Vain äänestämällä vaaleissa voit minimoida valittujen aiheuttamat vahingot. (Juha-Pekka Koskinen)
Digitalisaatio: ihmiset jaetaan ykkösiin ja nolliin. (Juha Haapamäki)
Ajan aisapari on muutos: päivän pikselit kaleidoskoopissa. (Paula Sainio)
Emme usko näkemäämme. Tämä on kuva ajastamme. (Jaakko Antila)
Onko muotiajattelulla evoluutiota? Tulevaisuuden posliinisilla suojelusenkeleillä on silikonitissit. (Marko Laihinen)
Tunnisteet:
aforismi,
aforismikirjoituskilpailu,
aforisti,
aforistikko,
aforistinen,
ajatteleminen,
kirjailija,
kirjallisuus,
kirjoittaminen,
Lassi Kämäri,
Lassi Kämäri -palkinto,
lause,
Suomen Aforismipäivä
maanantai 9. tammikuuta 2017
Lassi Kämäri -palkinto 2017
Lassi Kämäri järjestää jo legendaariseksi muodostuneen valtakunnallisen aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2017
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2017 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2017
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2017 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti
Tunnisteet:
aforismi,
aforismikirjoituskilpailu,
aforisti,
aforistikko,
aforistinen,
kirjallisuus,
kirjoittaminen,
Lassi Kämäri,
Lassi Kämäri -palkinto,
Suomen Aforismipäivä
maanantai 18. huhtikuuta 2016
Lassi Kämäri -palkinto 2016
Yleisenä huomiona tahdon kiittää ja sanoa, että olen ylpeä jokaisesta aforismista, joka minulle on lähetetty. Aforisminne liikuttivat minua sekä ajatuksellisesti että tunteellisesti. Niissä on asfaltin läpäisseen kukan uljautta, urheutta.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Elämä silkkiä. Kiitos, toukat. (Hannu Hirvonen)
Perustelut:
Hannu Hirvosen tapa tarkastella maailmaa on samaan aikaan tosi ja vino, humoristinen. Se uppoaa mutta pysyy pinnalla. Hirvonen kiikaroi syvemmälle eikä hyväksy itsestäänselvyyksiä nauramatta.
Hirvosen lukeminen nytkäyttää oman aforismimoottorini liikkeelle. Nytkin aloin jatkojalostaa ja miettiä mitä kuolema sitten on - ja matoja.
Elämä on silkkiä laulussakin. Sitä tahdottaisiin sylillinen kerrallaan. Mutta kuka sen silkin teki? Toukat. Jokaisella, pienimmälläkin, on oma tärkeä tehtävänsä maailmanjärjestyksessä. Siitä ilo, onni. Siitä elämän silkki.
Kunniamaininnat:
Sodanmakuinen kattaus, surun maistajan kutsut. (Virpi Alanen)
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Elämä silkkiä. Kiitos, toukat. (Hannu Hirvonen)
Perustelut:
Hannu Hirvosen tapa tarkastella maailmaa on samaan aikaan tosi ja vino, humoristinen. Se uppoaa mutta pysyy pinnalla. Hirvonen kiikaroi syvemmälle eikä hyväksy itsestäänselvyyksiä nauramatta.
Hirvosen lukeminen nytkäyttää oman aforismimoottorini liikkeelle. Nytkin aloin jatkojalostaa ja miettiä mitä kuolema sitten on - ja matoja.
Elämä on silkkiä laulussakin. Sitä tahdottaisiin sylillinen kerrallaan. Mutta kuka sen silkin teki? Toukat. Jokaisella, pienimmälläkin, on oma tärkeä tehtävänsä maailmanjärjestyksessä. Siitä ilo, onni. Siitä elämän silkki.
Kunniamaininnat:
Sodanmakuinen kattaus, surun maistajan kutsut. (Virpi Alanen)
Hymy – halpa plastiikkakirurgi. (Tarmo Pyykkönen)
Teki sovinnon itsensä kanssa. Kenen aloitteesta?
(Hanna-Leena Ylinen)
Ajatus, ajan otus. (Timo Salo)
Ei lämmitä oma oksa orpoa. Sukupuutaan sahasi. (Tomi Aho)
Ääni, jota emme kuule, on kuin näkymätön valo sisällämme.
Sitä kohti. (Rauno Tuomainen)
Elintasopakolainen? Mitä muuta kukaan meistä on? (Olli
Hyvärinen)
Jo toisessa polvessa tekonivel, missä nöyryys? (Kyösti
Mäkinen)
Nainen on parhaimmillaan syntymän ja kuoleman välissä. (Pia
Markuslahti)
Nykyaika, elävien ihmisten pilaama. (Juha-Pekka Koskinen)
Elämän silmälasit. Ikävahvuuksilla. (Saara Heikkinen)
Mitä tehdä isällä, kun on internet. (Markku Rönkkö)
Vältätkö vai välitätkö? (Helena Seppälä)
Finanssikapitalismi. Ihmisen luonnon voima. (Marko Laihinen)
Patriarkaatti taistelee vastaan: isä määrää tytärtään
ryhtymään feministiksi. (Petri Lehtonen)
Tunnisteet:
aforismi,
aforismikirjoituskilpailu,
aforisti,
aforistikko,
aforistinen,
kirja,
kirjailija,
kirjallisuus,
kirjoittaminen,
Lassi Kämäri,
Lassi Kämäri -palkinto,
Suomen Aforismipäivä
maanantai 8. helmikuuta 2016
Lassi Kämäri -palkinto 2016
Lassi Kämäri järjestää jo legendaariseksi muodostuneen valtakunnallisen aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2016
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2016 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2016
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2016 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Tunnisteet:
aforismi,
aforismikirjoituskilpailu,
aforisti,
aforistikko,
aforistinen,
kirjallisuus,
kirjoittaminen,
Lassi Kämäri,
Lassi Kämäri -palkinto,
Suomen Aforismipäivä
lauantai 18. huhtikuuta 2015
Lassi Kämäri -palkinto 2015
Yleisenä huomiona kolmannesta aforismikirjoituskilpailusta totean, että kilpailu vain kasvaa ja kasvaa osanottajamäärältään. Tänä vuonna kiinnitin huomiota siihen, että aforismin keinovalikoima oli monipuolisesti käytössä. Löytyi esimerkiksi yhden sanan aforismia ja aforismin parodiaa. Osallistujista tarkalleen puolet oli miehiä, puolet naisia. Puheet aforismista miesten lajina voidaan unohtaa.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Käänsitkö selkäsi? Olit siis nähnyt. (Hanna-Leena Ylinen)
Perustelut:
Ylisen aforismi kahlaa yhteisvastuun ja todistustaakan maisemissa. Kysymys ja sitä seuraava toteamus ovat ärsyttävällä tavalla syyttäviä, syyllistäviä. Aforismi vasaroi päässä pitkään ja haastaa ajattelemaan, tulkitsemaan. Se ei tarjoa valmiita ratkaisuja eikä opeta lukijaa.
Kunniamaininnat:
On oltava eroa suuteleeko mies miestä, naista, Ivan Julman kämmentä vai paavin tohvelia. (Olli Hyvärinen)
Hämmentäen löydät sattumia. (Kyösti Mäkinen)
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Tulkinnallisesti aforismi aukeaa moneen suuntaan. Itse ajattelin eläinten oikeuksia, luonnon säälimätöntä hyötykäyttöä, perheväkivaltaa - ja pressuun käärittyä Eerikaa, jota kukaan ei auttanut hänen helvetissään. Miten moni silloin käänsi selkänsä?
Aforismi muistuttaa toteutukseltaan ja tyyliltään Mirkka Rekolan hienoa ja ajatonta työtä.
On oltava eroa suuteleeko mies miestä, naista, Ivan Julman kämmentä vai paavin tohvelia. (Olli Hyvärinen)
Hämmentäen löydät sattumia. (Kyösti Mäkinen)
Väki marssii. Kannat kuluvat. (Saara Heikkinen)
Limbo. Pienen kansan riemukaari. (Hannu Hirvonen)
Muistutus! Maksa! (Arto Seppälä)
Kahleesta saa katseelleen kehykset. (Jaakko Antila)
Kirja repii ihmisen ehjäksi. (Virpi Alanen)
Olen elänyt useamman elämän, viimeksi tänään. (Ata Hautamäki)
Limbo. Pienen kansan riemukaari. (Hannu Hirvonen)
Muistutus! Maksa! (Arto Seppälä)
Kahleesta saa katseelleen kehykset. (Jaakko Antila)
Kirja repii ihmisen ehjäksi. (Virpi Alanen)
Olen elänyt useamman elämän, viimeksi tänään. (Ata Hautamäki)
perjantai 16. tammikuuta 2015
Lassi Kämäri -palkinto 2015
Lassi Kämäri järjestää jo legendaariseksi muodostuneen valtakunnallisen aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2015
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2014 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen lassi.kamari@gmail.com viimeistään 17.4.2015
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2014 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat, kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
perjantai 21. marraskuuta 2014
Lauseita postikortteihin - New York toukokuussa 1991
Törmäsin Arto Seppälään Eduskunnan kirjastossa, karismaattiseen vanhan liiton kirjailijaan, jonka kiireettömässä rauhallisessa hämäläisyydessä on jotakin niin tuttua ja turvallista minulle, ties monennenko polven hämäläiselle. Kysyin heti, että sattuuko hän muistamaan mistä Parnasson numerosta löytyy hänen kirjoittamansa aforismisarja Postikortteja New Yorkista. Arto sanoi, että nimi on kyllä Lauseita postikortteihin. Hänkään ei kyllä muistanut, mistä numerosta tai miltä vuodelta. Arveli että se löytyy jostain 90-luvun alkupuolelta, silloin hän kävi New Yorkissa, ja Jarkko Lainekin oli mukana.
Arto kertoi anekdootin Erno Paasilinnasta. Kun Lauseita postikortteihin oli julkaistu Parnassossa, Erno oli ripittänyt Artoa. Hän oli kieltänyt Artoa käyttämästä ”lauseita”. Lauseet kuuluvat minulle, Erno jyrisi. Arton kertoma anekdootti oli hyvä esimerkki ernomaisesta huumorista ja ehdottomuudesta, joita oli kyllä välillä äärimmäisen vaikea erottaa toisistaan.
Seuraavana päivänä löysin Arton aforistisen sarjan vaivattomasti ARTOSTA, joka on kotimainen artikkeliviitetietokanta. Arto Seppälä kertoi, että lauseet löytyisivät myös kirjasta Aika on oravanhammas laajennettuna versiona.
Arto inspiroitui matkasta, Amerikasta. Hän kulki kynä kädessä ja silmät auki. Hän teki kriittisiä havaintoja ympäröivästä maailmasta ja ilmaisi ne tiiviissä ja tyylikkäässä muodossa lukijalle.
Tässä esimerkkejä sarjasta:
Liioittelua kaikki tyynni, Chaplinin kengät ja Marilynin rinnat ja kommunismin pelko. Setelitkin samanvärisiä.
Amerikka etsitytti itseään kauan. Sen jälkeen on informaatio pelannut.
Näin itsekeskeinen maa olisi saanut kyllä itse löytää itsensä.
Milloin sinä löysit Amerikkasi?
Täällä on kaikki mahdollista? Pelottavaa jo ajatuksena.
Valuutta ei tivaa kielitaitoa.
Sanan mahtia on liioiteltu. Poikkeuksiakin on.
…eikä amerikanrauta ruostu.
Strindberg ei osannut englantia mutta Julie-neiti on puhunut sitä Broadwayllä hyvinkin ymmärrettävästi.
Kerjäläinen puhuu maailman kieltä. Sana ei mene silti perille.
Nälkä ja vilu nostavat nyrkin. Ihmismeri vaimentaa kaleerien kalinan.
Amerikkalainen unelma? Kenen?
Kyynelistä kasvaa haudoille nurmi. Aina.
Kafka koki Amerikan niin monimutkaisena että kirjoitti siitä yksinkertaisimman romaaninsa.
Kokeilin itse samaa matka-aforismitekniikkaa, kun olin vaimoni kanssa Kreikassa, Korfulla, muutamia vuosia sitten. Nimesin sarjan Pieneksi kreikkalaiseksi sarjaksi.
Voi luoja, miten kutsuvasti bouzoukit soivat.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Sanot minun hengitykseni tuoksuvan anikselle, vaikka omasi tuoksuu penikselle.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Emme vaihda enää sanaakaan. Muuraamme tiiliä hiljaisuuden muuriin.
* * *
Uima-altailla ihmispalvaamot, aurinkotuoleissa ritilät.
Pieni tuulen viri, kuin enkelin henkäys helvetissä.
Keskiluokan työstä rikkaiden ja köyhien rusketus.
Niin lähellä siintävät Albanian vuoret, niin syvälle porautuu paimenpojan totinen katse.
Satamassa ruosteinen tankkeri, Nikos Kazantzakis, kirjailijan kaima, jonka nimeä ei kukaan osannut koulussa kirjoittaa.
Mennyt elämä, pullollaan tällaisia typeriä katkelmia ja muistikuvia.
* * *
Kirjoittamisen rajattomat maisemat: maat, meret ja taivaat.
Mustat pääskyset valkoisten marmoripylväiden seassa, vaihtavat jatkuvasti välimerkin paikkaa.
Ripaus epätoivoa, ääntä ja vimmaa vie minut perille.
* * *
Saisinpa palasen tätä valoa mukaani.
Arto kertoi anekdootin Erno Paasilinnasta. Kun Lauseita postikortteihin oli julkaistu Parnassossa, Erno oli ripittänyt Artoa. Hän oli kieltänyt Artoa käyttämästä ”lauseita”. Lauseet kuuluvat minulle, Erno jyrisi. Arton kertoma anekdootti oli hyvä esimerkki ernomaisesta huumorista ja ehdottomuudesta, joita oli kyllä välillä äärimmäisen vaikea erottaa toisistaan.
Seuraavana päivänä löysin Arton aforistisen sarjan vaivattomasti ARTOSTA, joka on kotimainen artikkeliviitetietokanta. Arto Seppälä kertoi, että lauseet löytyisivät myös kirjasta Aika on oravanhammas laajennettuna versiona.
Arto inspiroitui matkasta, Amerikasta. Hän kulki kynä kädessä ja silmät auki. Hän teki kriittisiä havaintoja ympäröivästä maailmasta ja ilmaisi ne tiiviissä ja tyylikkäässä muodossa lukijalle.
Tässä esimerkkejä sarjasta:
Liioittelua kaikki tyynni, Chaplinin kengät ja Marilynin rinnat ja kommunismin pelko. Setelitkin samanvärisiä.
Amerikka etsitytti itseään kauan. Sen jälkeen on informaatio pelannut.
Näin itsekeskeinen maa olisi saanut kyllä itse löytää itsensä.
Milloin sinä löysit Amerikkasi?
Täällä on kaikki mahdollista? Pelottavaa jo ajatuksena.
Valuutta ei tivaa kielitaitoa.
Sanan mahtia on liioiteltu. Poikkeuksiakin on.
…eikä amerikanrauta ruostu.
Strindberg ei osannut englantia mutta Julie-neiti on puhunut sitä Broadwayllä hyvinkin ymmärrettävästi.
Kerjäläinen puhuu maailman kieltä. Sana ei mene silti perille.
Nälkä ja vilu nostavat nyrkin. Ihmismeri vaimentaa kaleerien kalinan.
Amerikkalainen unelma? Kenen?
Kyynelistä kasvaa haudoille nurmi. Aina.
Kafka koki Amerikan niin monimutkaisena että kirjoitti siitä yksinkertaisimman romaaninsa.
Kokeilin itse samaa matka-aforismitekniikkaa, kun olin vaimoni kanssa Kreikassa, Korfulla, muutamia vuosia sitten. Nimesin sarjan Pieneksi kreikkalaiseksi sarjaksi.
Voi luoja, miten kutsuvasti bouzoukit soivat.
Pane käsi kaulalleni, tanssitaan sirtakia aamuun asti.
Vielä lasillinen ouzoa, kreikkalainen ystäväni.
Sanot minun hengitykseni tuoksuvan anikselle, vaikka omasi tuoksuu penikselle.
Millainen on sinun seireeniesi laulu?
Tämä rohkeus, tuhlausta, jos et lainkaan pelkää.
Emme vaihda enää sanaakaan. Muuraamme tiiliä hiljaisuuden muuriin.
* * *
Uima-altailla ihmispalvaamot, aurinkotuoleissa ritilät.
Pieni tuulen viri, kuin enkelin henkäys helvetissä.
Keskiluokan työstä rikkaiden ja köyhien rusketus.
Niin lähellä siintävät Albanian vuoret, niin syvälle porautuu paimenpojan totinen katse.
Satamassa ruosteinen tankkeri, Nikos Kazantzakis, kirjailijan kaima, jonka nimeä ei kukaan osannut koulussa kirjoittaa.
Mennyt elämä, pullollaan tällaisia typeriä katkelmia ja muistikuvia.
* * *
Kirjoittamisen rajattomat maisemat: maat, meret ja taivaat.
Mustat pääskyset valkoisten marmoripylväiden seassa, vaihtavat jatkuvasti välimerkin paikkaa.
Ripaus epätoivoa, ääntä ja vimmaa vie minut perille.
* * *
Saisinpa palasen tätä valoa mukaani.
maanantai 1. syyskuuta 2014
Selektiivisestä lukutavasta ja poiminnasta
Tällainen teksti löytyi tiedostoista. Muistaakseni kirjoitin tämän vastineeksi Parnassossa julkaistuun kirjoitukseen. En tiedä, miksen ole julkaissut tätä aikaisemmin, tai voi olla että olenkin.
Selektiivinen lukutapa ja poiminta tuottavat tarkoitushakuista ja yksisilmäistä jälkeä. Valitaanpa samasta Paasilinnan kirjoituksesta vähän toisin, jotta näkökulma laajenisi.
Selektiivinen lukutapa ja poiminta tuottavat tarkoitushakuista ja yksisilmäistä jälkeä. Valitaanpa samasta Paasilinnan kirjoituksesta vähän toisin, jotta näkökulma laajenisi.
”Solženitsynin
lähettäminen Euroopan johtavaan kapitalistimaahan oli tarkoituksellinen teko.
Haluttiin osoittaa minne hän kuuluu. Ihmeteltävän nopeasti Solženitsyn on
toipunut järkytyksestä. Ympärillä kuhisee agentteja ja asianajajia. Solženitsyn
asioi pankissa kuin vanha asiakas. Hänelle satelee kutsuja kaikkialta, missä
hänen totuutensa Neuvostoliitosta on maksamisen arvoinen.
Suomessa reaktiot ovat
kahtalaiset. Kommunistien mielestä Solženitsyn ei ole ”vakavasti otettava
kirjailija”. Minusta hän on vakavasti otettava kirjailija ja juuri sellaisena
hänet on otettu. Kirjailijoilla on tavallisesti painoa niin paljon kuin heitä
vastaan tähdätyillä toimenpiteillä on laajuutta. Kommunistit eivät hyväksy
historian kaivamista eivätkä yhteiskunnallista pessimismiä. Kritiikki ei ole
aatteen palvelemista vaan provokaatiota. Solženitsyn on provokaattori.
Suomalainen oikeisto puolustaa
sananvapautta silloin kun se on uhattuna Neuvostoliitossa. Kotimaassa sen
rajoittaminen on heidän päätehtävänsä. Kommunistisen kirjailijan vakaumus on
heistä valhepropagandaa, Solženitsynin vakaumus rehellisyyttä ihmiskunnan
edessä. Oikeisto valikoi rehellisyyden lajista oikeistolaisen. Latinalaisen
Amerikan ja Espanjan vankiloissa lojuvat kymmenet kirjailijat eivät ole
sananvapauden piirissä. Siellä vallitsee oikeistolainen sananvapaus.”
Nyt oikeassaolijat ja
opportunistit rientävät joukolla paistattelemaan ja kiillottamaan kilpeään Sofi
Oksasen uudelleen yhtenä niteenä julkaiseman Solzenitsyn kirjan loisteeseen,
vaikka heillä ei ole sen julkaisemiseen mitään ansiota. Samaan aikaa
esimerkiksi Kiinassa toisinajattelijat ja kirjailijat viruvat vankiloissa tai elävät
muuten Solženitsynin valvonnan kaltaisissa olosuhteissa. Mutta onko kukaan
heistä huolissaan? Tärkeintä on kiljua mukana totuuskomissiossa, joka
muistuttaa enemmän lynkkausjoukkoa, jos lähempää katsoo.
Olen myös erittäin iloinen siitä,
että Sofi Oksanen julkaisi uudelleen Vankileirien saariston. Sen kirjan vaiheet
ovat häpeällistä suomalaista rähmällään oloa itään. Vähän koomista, mautontakin, on taas se, että Sofi
Oksanen signeeraa nyt Solženitsynin kirjoittamaa kirjaa Akateemisessa.
Paasilinnan juttu loppuu näin:
”Solženitsyn tuskin saavuttaa
enää normaalioloja. Emigranttien kritiikki isänmaat kohtaan on aina epäonnistunut.
Aika työntää tieltään menneisyyteen sitoutuneet. He eivät ole kauan
ajankohtaisia.”
Erno Paasilinna oli profetiassaan
väärässä, kuten usein kirjoittaessaan Neuvostoliitosta. Oiva esimerkki Paasilinnan
hourailusta on myös kirjoitus Talvipäivä Moskovassa, joka löytyy kirjasta Siperialainen
estetiikka. Mutta hän ei ollut väärässä yksin. Ja aika taas tulee näyttämään,
ketkä ovat väärässä tässä ajassa.
Tahdon kuitenkin laajentaa hieman
kuvaa Paasilinnasta. Hänellä oli spontaani tapa lahjoittaa kirjoja hyllystään,
vaikka kirjat olivat todennäköisesti ainoita esineitä, joita hän rakasti.
Minulle hän lahjoitti 19.7.1986 Vasili Grossman romaanin Elämä ja Kohtalo,
jonka käsikirjoitus takavarikoitiin KGB:n toimesta vuonna 1961. Vasta
80-luvulla käsikirjoitus kulkeutui länteen ja julkaistiin.
Kyllä Erno Paasilinna oli kirjailijan
puolella. Aina.
Tunnisteet:
Alexander Solzenitsyn,
Elämä Ja Kohtalo,
emigrantti,
Erno Paasilinna,
KGB,
Siperialainen estetiikka,
Sofi Oksanen,
toisinajattelija,
Vankileiri saaristossa,
Vasili Grossman
perjantai 29. elokuuta 2014
Iso tuopillinen unohdusta
Hyllytän Satakunnan Kansaa ja törmään Markku Envallin haastatteluun. Siinä hän toistelee aforismista asioista, joita hän on toistellut viimeiset 20 vuotta. Se alkaa jo tulla minullekin selväksi: hän ei koskaan lähde ulos ilman lyijykynää ja lehtiötä. Jos hän olisi vähän armollisempi itselleen, hän voisi näpytellä kuolemattomat vaikka puhelimeen, mutta se on kai sivistymätöntä, vähemmän eleganttia, vähemmän yksilöllistä.
Jutun höysteeksi on nostettu aforismeja Envallin edellisestä kokoelmasta "Joka tähtiä tähystää":
"En halua elää ikuisesti. Haluan elää ensi viikolla."
En voi sille mitään, että minua alkaa ärsyttää heti, koska parempi versio olisi tietenkin:
"En halua elää ikuisesti. Haluan elää nyt."
Kuitenkin epävarmuus valtaa mieleni maestron jalkojen juurella. Onneksi juuri heikolla hetkellä, kun olen murtumaisillani, mieleeni jysähtää toisen mestarin, Lemmy Killmisterin, tiivistys laulusta Ace Of Spades:
"You know I'm born to lose, and gambling's for fools,
But that's the way I like it baby,
I don't wanna live forever,
And don't forget the joker!"
Olen ansainnut ison tuopin unohdusta.
Jutun höysteeksi on nostettu aforismeja Envallin edellisestä kokoelmasta "Joka tähtiä tähystää":
"En halua elää ikuisesti. Haluan elää ensi viikolla."
En voi sille mitään, että minua alkaa ärsyttää heti, koska parempi versio olisi tietenkin:
"En halua elää ikuisesti. Haluan elää nyt."
Kuitenkin epävarmuus valtaa mieleni maestron jalkojen juurella. Onneksi juuri heikolla hetkellä, kun olen murtumaisillani, mieleeni jysähtää toisen mestarin, Lemmy Killmisterin, tiivistys laulusta Ace Of Spades:
"You know I'm born to lose, and gambling's for fools,
But that's the way I like it baby,
I don't wanna live forever,
And don't forget the joker!"
Olen ansainnut ison tuopin unohdusta.
perjantai 18. huhtikuuta 2014
Lassi Kämäri -palkinto 2014
Yleisenä huomiona toisesta aforismikirjoituskilpailusta totean, että olen yllättynyt, häkeltynyt ja innostunut niistä tuhansista aforismeista, jotka minulle lähetettiin. Kilpailu on kasvanut räjähdysmäisesti, taso on kirjava. Myös viime vuoden kilpailun jälkeen esittämäni toive toteutui: naiset tulivat mukaan sankoin joukoin.
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Maailma eriarvoistuu, rikkaat saavat pitää varansa. (Kyösti Mäkinen)
Perustelut:
Tämä lause kolahti heti ensilukemalla takaraivoon kuin pakastettu lampaanviulu. Siinä on käytetty tuoreella ja tyylikkäällä tavalla kaksoismerkitystä "pitää varansa". Tällainen tylynvarma yhteiskunnan tilan tarkastelu tuntuu nykyisin kiehtovalta ja raikkaalta kuin vuoristoilma.
Aforismi toteaa ikiaikaisen ja muuttumattoman totuuden: rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät. Samalla se kuitenkin muistuttaa rikkaita siitä, että on parempi olla varuillaan, liian pitkälle ei voi mennä, joskus köyhien mitta täyttyy ja he nousevat kellaristaan vaatimaan isompaa osaa kakusta, muruset eivät enää riitä. Keinottelijat ja hyvät veljet eivät voi loputtomasti piiloutua väkivaltakoneiston ja rikkaiden rikkaille säätämien lakien taakse.
Vielä kerran tulee aika. Huomenna juhlat voivat olla ohi.
Kunniamaininnat:
Et voi pudottaa minua. Olen jo siellä. (Hanna-Leena Ylinen)
Väkevä tunne. Ei lisättyä sokeria. (Anu Avikainen-de Boer)
Paras aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta:
Paperisodista saadaan korkeimmat kunniamerkit. (Aleksi Ahtola)
Avaruusajasta muistiin jäi Rymd. (Hannu Hirvonen)
Syntipukilla katkaistut sarvet. (Laila Malinen)
Luonto järjestää ihmisen luokittelematta. (Jaakko Antila)
Tekosi tuhoavat ajatustesi arvon. (Paula Jakunaho)
Juon kevään imelät mahlat. Oljenkorsi matalan majani kirkkaudessa. (Marja Lehtonen)
Avaruusajasta muistiin jäi Rymd. (Hannu Hirvonen)
Syntipukilla katkaistut sarvet. (Laila Malinen)
Luonto järjestää ihmisen luokittelematta. (Jaakko Antila)
Tekosi tuhoavat ajatustesi arvon. (Paula Jakunaho)
Juon kevään imelät mahlat. Oljenkorsi matalan majani kirkkaudessa. (Marja Lehtonen)
perjantai 3. tammikuuta 2014
Lassi Kämäri -palkinto 2014
Lassi Kämäri järjestää jo legendaariseksi muodostuneen valtakunnallisen
aforismikirjoituskilpailun.
Kilpailu on avoin kaikille. Kukin kirjoittaja voi
osallistua kilpailuun yhdellä ennen julkaisemattomalla
aforismilla. Aforismin aihe on vapaa.
Lähetä aforismisi sähköpostilla osoitteeseen kamari.lassi@saunalahti.fi viimeistään
17.4. 2014
Vielä nimeämätön raati valitsee parhaan aforismin.
Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija, aforistikko Lassi
Kämäri.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2014 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen Aforismipäivänä 18.4. 2014 klo. 12.00 Lassi Kämärin blogissa Loistava puhallus.
Lassi Kämäri -palkinto tullaan jatkossa jakamaan vuosittain Suomen Aforismipäivänä 18.4. klo. 12.00.
Kilpailussa jaetaan seuraavat palkinnot: Paras
aforismi, palkinto 10 euroa ja kunniamaininta. Mahdolliset muut palkittavat,
kunniamaininta. Kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja ei
korvata.
Lisätietoja kilpailusta ei anneta.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
Tiedotetta saa jakaa vapaasti.
perjantai 6. syyskuuta 2013
Kovaksikeitetty lause
"Pilkku katkaisi lauseen, piste lopetti sen kärsimykset" on minusta hyvä lause. Siinä mennään kielen sisään, inhimillistetään kieli, puhutaan kielestä kuin elävästä olennosta.
Lause on ilmeisesti muidenkin mielestä jotenkin poikkeuksellinen: se on kelvannut ainakin antologioihin, kirjallisuuslehtiin ja radioon. Lauseen tähänastisen elämän suurin saavutus on valinta tällä hetkellä käytössä olevaan yläasteen äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjaan Tekstitaiturit 7, vieläpä osioon , jossa opetetaan pilkkusääntöjä.
Viimeisin todistus lauseen voimasta tuli yllättäen työmatkalla. Puhuin erään puolitutun naapurin kanssa kirjoittamisesta esimerkeillä, kun toinen naapuri keskeytti ja sanoi lukeneensa esimerkkilauseeni muutamia minuutteja sitten. Olin hölmistynyt. Naapuri selasi kädessään olevaa Markku Ropposen dekkaria Kuhala & jokimurhat taaksepäin ja luki kohta ääneen:
Uteliaisuuteni heräsi. Googletin Markku Ropposen ja Kuhalan & jokimurhat. Ilmeni että Ropponen käyttää myös CrimeTimen kirjailijaesittelyssä mottonaan lausetta "Pilkku katkaisee lauseen ja piste lopettaa sen kärsimykset". Savon Sanomien kritiikissä taas äskettäin edesmennyt kriitikko Hannu Waarala nostaa lauseen ylös tekstistä:
En tiedä, tietääkö Ropponen, että lause on lähtöisin minulta. Olen iloinen sen käytöstä.
Tuntemattomat ovat lauseiden tiet!
Lause on ilmeisesti muidenkin mielestä jotenkin poikkeuksellinen: se on kelvannut ainakin antologioihin, kirjallisuuslehtiin ja radioon. Lauseen tähänastisen elämän suurin saavutus on valinta tällä hetkellä käytössä olevaan yläasteen äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjaan Tekstitaiturit 7, vieläpä osioon , jossa opetetaan pilkkusääntöjä.
Viimeisin todistus lauseen voimasta tuli yllättäen työmatkalla. Puhuin erään puolitutun naapurin kanssa kirjoittamisesta esimerkeillä, kun toinen naapuri keskeytti ja sanoi lukeneensa esimerkkilauseeni muutamia minuutteja sitten. Olin hölmistynyt. Naapuri selasi kädessään olevaa Markku Ropposen dekkaria Kuhala & jokimurhat taaksepäin ja luki kohta ääneen:
Perttu oli teipannut jääkaapin ylle seinään idoliensa kuvia alkaen Hemingwaysta aina Waltariin. Puusta kyhätyssä kaukalossa lojui nippu punakynällä korjattua tekstiä, ovessa roikkui kehystetty lause "Pilkku katkaisee lauseen ja piste lopettaa sen kärsimykset" kuin mottona. Tuntui että talon isäntä oli löytänyt lopulta kutsumuksensa, enää ei tarvinnut tienata leipää sen paremmin lemmikkieläinten hautakiviedustajana kuin trukkikuskina.Muistelin että olen käynyt kerran Ropposen kanssa kaljallakin Molly Malonessa. Tapani Kinnunen kutsui minut mukaan ja olisko mukana ollut myös Timo Lappalainen, en ole varma.
Uteliaisuuteni heräsi. Googletin Markku Ropposen ja Kuhalan & jokimurhat. Ilmeni että Ropponen käyttää myös CrimeTimen kirjailijaesittelyssä mottonaan lausetta "Pilkku katkaisee lauseen ja piste lopettaa sen kärsimykset". Savon Sanomien kritiikissä taas äskettäin edesmennyt kriitikko Hannu Waarala nostaa lauseen ylös tekstistä:
Yksityisetsivä Kuhala on tähän kuin mainio optinen, kiertävä ja tarkkaava väline, kamerasilmä. Ropponen haluaa lakonisen, tiiviin ilmaisun ja sarkasmin kautta avata maailmaa. Hän on samoilla linjoilla kuin Kuhalan ystävä, kirjailija Perttu Kane, jonka jääkaapin ovessa seisoo kirjoittamisohje: ”Pilkku katkaisee lauseen ja piste lopettaa sen kärsimykset.”Ensimmäisen kerran julkaisin lauseen Parnassossa 3/2000 sarjassa Höylättyä lautaa muodossa "Pilkku katkaisi lauseen ja piste lopetti sen kärsimykset", myöhemmin muutin lauseen muotoon "Pilkku katkaisi lauseen, piste lopetti sen kärsimykset". Senkin jälkeen olen pohtinut lauseen muuttamista monesti preesensiin, mutta jotenkin tällaiseen kovaksikeitettyyn lauseeseen sopii imperfekti, menneen muodon lopullisuus, paremmin.
En tiedä, tietääkö Ropponen, että lause on lähtöisin minulta. Olen iloinen sen käytöstä.
Tuntemattomat ovat lauseiden tiet!
Tunnisteet:
Hannu Waarala,
Höylättyä lautaa,
Kuhala & jokimurhat,
lause,
Markku Ropponen,
Parnasso,
Perttu Kane,
pilkku,
piste,
Savon Sanomat,
suomen kieli,
Tapani Kinnunen,
Tekstitaiturit 7,
Timo Lappalainen
perjantai 30. elokuuta 2013
Kirjallisten marttyyrien sukua
– Haloo, sanoin.
– Hei, minä täällä.
– Hei.
– Ajattelin vain kysäistä miten sinulla menee. Viihdytkö siellä?
Hän kuulosti iloiselta.
– En tiedä. Olen ollut täällä vasta muutaman tunnin, niin kuin tiedät,
sanoin.
Tauko.
– Tuletko kohta kotiin?
– Ei kai sinun tarvitse jankuttaa, sanoin. – Tulen sitten kun tulen.
Hän ei vastannut.
– Tuonko jotakin tullessani? kysyin hetken kuluttua.
– Ei tarvitse, olen käynyt kaupassa.
– Selvä. Nähdään sitten.
– Joo. Pärjäile. Ai niin! Kaakaota.
– Kaakaota, sanoin. – Entä muuta?
– Ei muuta. Vain sitä.
– Selvä. Heippa.
– Heippa.
*
Knausgårdin
isäsuhteen kuvaus kirjan alkupuolella on kummallista; sitä hallitsee jatkuva
uhka, joka ei koskaan toteudu. Lukijana jännitin sivukaupalla, milloin isä
tekee jotakin väkivaltaista, mutta mitään ei tapahdu. Pojan pelon kuvailu saa
kohtuuttomat mittasuhteet. Ehkä uhka saa selitystä seuraavissa osissa.
*
Luin nuorena
paljon Päätaloa, uupumiseen asti. Kuvauksen lähes valokuvamainen tarkkuus ja
omien tuntemuksien ja tunnetilojen loputon analysointi on äärimmäisen
rasittavaa. Se on liian totuudenmukaista, arkista, täynnä toistoa. Se
muistuttaa säälimättömästi elämää. Knausgårdin tavassa kirjoittaa on paljon
samaa henkilökohtaisuutta. Mutta onko päiväkirjamaisessa vyörytyksessä ja näennäisessä
rehellisyydessä mitään uutta? Ovatko Knausgård ja Päätalo pelkästään Jeesuksen kaltaisia
sijaiskärsijöitä, kirjallisia marttyyreja, jotka paljastavat inhimilliset
vikansa lukijoiden puolesta?
*
Mihin perustuu
Knausgårdin suosio? Tämä on yksi arvaus. Knausgård toteuttaa sen, mistä me haaveilemme: hän jättää kaiken taakseen, lähtee pois, muuttaa peräti toiseen
maahan – ja saakeli vieköön, tulee vielä onnelliseksi.
*
Olen huomannut,
että toimin itse Knausgårdin editorina ja kustannustoimittaja. Harpon uuvuttavat
löysät yli. Ja niitä on paljon. Silti vaikuttaa siltä, että kirja on enemmän kuin osiensa summa.
keskiviikko 28. elokuuta 2013
Knausgårdin Taisteluni 1-6
Luen Karl Ove Knausgårdin kirjaa Taisteluni, ensimmäinen kirja. Kirja enimmäkseen ärsyttää minua. Selvää on kuitenkin se, että kirjassa on imua. Tahdon lukea sitä, palata siihen.
Unohdin kirjan jo bussiin. Olin tilata uuden kirjan netistä, koska kaipasin sitä. Seuraavana päivänä kirja oli ilmestynyt työpöydälleni.
Tapaus oli selittämätön, ihme, hyvin knausgårdmainen, kuin Kristuksen kasvot uponneen laivan kohdalla meressä, merkki, sattuma, Lindan nimi samassa rappukäytävässä juuri siinä tukholmalaisessa kerrostalossa.
Suunnitelmissani on kirjoittaa joitakin hajanaisia huomioita koko Knausgårdin kuuden kirjan sarjasta. Taivallan nyt sivulla 233 ensimmäisessä kirjassa.
Unohdin kirjan jo bussiin. Olin tilata uuden kirjan netistä, koska kaipasin sitä. Seuraavana päivänä kirja oli ilmestynyt työpöydälleni.
Tapaus oli selittämätön, ihme, hyvin knausgårdmainen, kuin Kristuksen kasvot uponneen laivan kohdalla meressä, merkki, sattuma, Lindan nimi samassa rappukäytävässä juuri siinä tukholmalaisessa kerrostalossa.
Suunnitelmissani on kirjoittaa joitakin hajanaisia huomioita koko Knausgårdin kuuden kirjan sarjasta. Taivallan nyt sivulla 233 ensimmäisessä kirjassa.
tiistai 6. elokuuta 2013
Nopeita huomioita äänestyksestä 2000-luvun parhaaksi romaaniksi
Hesarin järjestämä äänestys 2000-luvun parhaista romaaneista on ohi. Äänestämään pääsivät sekä lukijat että kriitikot.
Voiko vuonna 2013 edes äänestää 2000-luvun parhaista romaaneista? Ei tietenkään.
Häkellyttävän saman kaltainen on nykyään lukijoiden ja kriitikkojen maku. Kärkikolmikko oli peräti identtinen. Mistä se sitten kertoo, sen saa jokainen itse päättää. Itse näkisin, että kriitikkojen maku on popularisoitunut tai popularisoitu tietoisesti. Se taas kertoo pelkästään lehden alamäen jyrkkyydestä.
Lukijoiden listauksessa näkyy 100 eniten ääniä saanutta romaania, kriitikoiden 30.
Suurimpana yllätyksenä pidin Juha Seppälän puuttumista kokonaan kriitikkojen listalta. Luulin häntä kritiikin lemmikkipojuksi. Ilmeisesti Seppälän yhteistyökyvyttömyys alkaa kantaa hedelmää. Olen Seppälästä hyvin ylpeä.
Toinen jymypaukku oli Rosa Liksomin Hytti nro 6:den ulostaminen kokonaan kriitikkojen listalta. Liksomin romaani on aistillisuudessaan ja verevyydessään venäläisten klassikkojen veroista vyörytystä.
Suomalainen dekkari loisti Harjunpäätä lukuunottamatta poissaolollaan. Ilmeisesti dekkarit ovat edelleen kertakulutushyödykkeen asemassa suomalaisen kirjallisuuden lukijan lyhytjännitteisessä maisemassa.
Tekisi mieleni myös kommentoida niitä nimiä, raatilaisia, joilla on suuret luulot omasta romaanitaiteestaan. Näen kyllä heidät näppäimet täristen etsimässä ensin omaan nimeään kriitiikkojen 30 listalta, ja vähän jo luovuttaneena vielä lukijoiden 100 listalta.
Aina voi puhua romaanin muodosta ja sisällöstä analyyttisesti viisaita, mutta lopulta, kaiken tyhjänpäiväisen jaarittelun jälkeen, kirjailija kaipaa lukijoita - mitä enemmän sitä parempi.
Eikä pidä unohtaa, mitä Antti Majander muistutti: "Äänestys ei kuvasta kaikkein suurimman lukevan yleisön mieltymyksiä. Sitä voi halutessaan hahmotella kauppojen myynti- ja kirjastojen lainaustilastojen perusteella."
Voiko vuonna 2013 edes äänestää 2000-luvun parhaista romaaneista? Ei tietenkään.
Häkellyttävän saman kaltainen on nykyään lukijoiden ja kriitikkojen maku. Kärkikolmikko oli peräti identtinen. Mistä se sitten kertoo, sen saa jokainen itse päättää. Itse näkisin, että kriitikkojen maku on popularisoitunut tai popularisoitu tietoisesti. Se taas kertoo pelkästään lehden alamäen jyrkkyydestä.
Lukijoiden listauksessa näkyy 100 eniten ääniä saanutta romaania, kriitikoiden 30.
Suurimpana yllätyksenä pidin Juha Seppälän puuttumista kokonaan kriitikkojen listalta. Luulin häntä kritiikin lemmikkipojuksi. Ilmeisesti Seppälän yhteistyökyvyttömyys alkaa kantaa hedelmää. Olen Seppälästä hyvin ylpeä.
Toinen jymypaukku oli Rosa Liksomin Hytti nro 6:den ulostaminen kokonaan kriitikkojen listalta. Liksomin romaani on aistillisuudessaan ja verevyydessään venäläisten klassikkojen veroista vyörytystä.
Suomalainen dekkari loisti Harjunpäätä lukuunottamatta poissaolollaan. Ilmeisesti dekkarit ovat edelleen kertakulutushyödykkeen asemassa suomalaisen kirjallisuuden lukijan lyhytjännitteisessä maisemassa.
Tekisi mieleni myös kommentoida niitä nimiä, raatilaisia, joilla on suuret luulot omasta romaanitaiteestaan. Näen kyllä heidät näppäimet täristen etsimässä ensin omaan nimeään kriitiikkojen 30 listalta, ja vähän jo luovuttaneena vielä lukijoiden 100 listalta.
Aina voi puhua romaanin muodosta ja sisällöstä analyyttisesti viisaita, mutta lopulta, kaiken tyhjänpäiväisen jaarittelun jälkeen, kirjailija kaipaa lukijoita - mitä enemmän sitä parempi.
Eikä pidä unohtaa, mitä Antti Majander muistutti: "Äänestys ei kuvasta kaikkein suurimman lukevan yleisön mieltymyksiä. Sitä voi halutessaan hahmotella kauppojen myynti- ja kirjastojen lainaustilastojen perusteella."
torstai 1. elokuuta 2013
Selkäänpuukottajan muotokuva
Sataa lunta. Rukkasenkokoisia hiutaleita. Lumi peittää pian huntuunsa vuoren rinteessä uinuvat talot.
Erään talon alakerroksessa pilkottaa vielä valo, vaikka aamu jo rientää. Synkkä kirjailija kyykkii mietteissään paljaiden jalkojensa päällä, itselleen hyvin ominaisessa asennossa. Sankka piipunsavu ympäröi huonetta. Lattialla odottaa kulunut korttipakka seuraavaa pasianssia. Sen vieressä viinipullo, lasi ja kannu vettä. Tuhkakupissa toinen piippu ja piippurassia. Kirjailija on omassa valtakunnassaan kuin erakko majassaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka, kirjailija ajattelee. Istui täällä päivät pitkät, imi tietoa ja tarinoita kuin hyttynen verta. Kuunteli pää kallellaan, nyökkäili maireasti ja talletti kaiken tilkkeeksi hataraan romaanikyhäelmäänsä. Tuli tänne, kotiini, päivästä toiseen ja minä otin ystävänä vastaan. Juotin, syötin ja saunotin. Ja nyt se luikkii kaupungilla karkuun kuin sähköjänis, kun tulee vastaan.
Hesarin kriitikko kehui, että sen kirjassa on harvinaisen rehellinen ja luja etiikka. Entä kirjailijan oma rehellisyys ja etiikka? Kuka sen perään huutelee?
Kirjailija pitää paksua kirjaa kädessään. Hän merkitsee lyijykynällä takakanteen sivut, joissa on puhuttu hänestä. Se on hänen tapansa. Hän lukee vielä pätkän ja purskahtaa rämäkkään nauruun.
Vaimo kuulee unen läpi naurun ja laahustaa alakertaan katsomaan mikä miestä vaivaa. Kirjailija ojentaa kirjan vaimolleen ja sanoo koleasti:
- Lue. Tässä ystävä kertoo minusta totuuden. Onneksi joku sen lopulta tekee. Tunnistatko tyypin?
… se Laestadiuksen ja Göbbelsin, Friedellin Kulttuurihistorian ja Marlene Dietrichin ristisiitos …
Vaimo pudistaa päätään ja palaa yläkertaan. Kirjailija nousee ylös ja sammuttaa valot. Hän astuu ovesta pihalle ja vetää sisäänsä ahnaasti raikasta ulkoilmaa. Hän seisoo hetken varpaillaan vastasataneessa lumessa. Jäämerensiniset silmät tähyilevät yli radanvarsikaupungin etäisyyteen ja suu vääntyy ivalliseen virnistykseen, ympäröivän maailman näköiseen.
Kirjailija palaa sisään. Lumeen piirtyvät varpaiden jäljet kuin kirjaimet paperille.
Suomi kaipaa lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita
Vilkuilin INTO-kustantamon
syksyllä julkaistavien kirjojen luetteloa. Sieltä mukaani tarttui sitaatti
Veijo Meren vuonna 2005 antamasta haastattelusta:
"Haanpään edustama moderni, mutta realistinen yhteiskunnallinen kerronta on jotain aivan muuta kuin nykyisten sirkustemppuilijoitten viihteen valtakunta, jossa totuus ja kuviteltu sekoittuvat keskenään."
Näiden ärripurrien ehdottomat lohkaisut ovat kyllä piristäviä, vaikka en oikein ymmärrä, mitä Meri tarkoittaa: ainahan kirjallisuudessa totuus ja kuviteltu sekoittuvat, vaikka se olisikin" modernia, mutta realistista kerrontaa".
Toki Meren mainitsemat sirkustemppuilijat tulevat usein mieleen, kun nämä julkisuushakuiset ja omaan ääneensä rakastuneet pirtsakat narsistit esittelevät itseään, työtään ja mieltymyksiään kaikissa mahdollisissa medioissa.
Suomi tarvitsee lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita, jotka eivät uhraa yksityisyyttään kustantamojen myynninedistämiskampanjoiden mannekiineina ja messujen änkyttävinä puhetyöläisinä.
Kauheimpia ovat tällaiset positiiviset ja "elämä on ihana kirjallinen seikkailu"-tyyppiset haastattelut, joista jää katsojalle käteen pelkästään värianalyysissä valittujen kesävaatteiden rohkea muisto ja tekokukka rintapielessä.
"Haanpään edustama moderni, mutta realistinen yhteiskunnallinen kerronta on jotain aivan muuta kuin nykyisten sirkustemppuilijoitten viihteen valtakunta, jossa totuus ja kuviteltu sekoittuvat keskenään."
Näiden ärripurrien ehdottomat lohkaisut ovat kyllä piristäviä, vaikka en oikein ymmärrä, mitä Meri tarkoittaa: ainahan kirjallisuudessa totuus ja kuviteltu sekoittuvat, vaikka se olisikin" modernia, mutta realistista kerrontaa".
Toki Meren mainitsemat sirkustemppuilijat tulevat usein mieleen, kun nämä julkisuushakuiset ja omaan ääneensä rakastuneet pirtsakat narsistit esittelevät itseään, työtään ja mieltymyksiään kaikissa mahdollisissa medioissa.
Suomi tarvitsee lisää Juha Seppälän kaltaisia tosikirjailijoita, jotka eivät uhraa yksityisyyttään kustantamojen myynninedistämiskampanjoiden mannekiineina ja messujen änkyttävinä puhetyöläisinä.
Kauheimpia ovat tällaiset positiiviset ja "elämä on ihana kirjallinen seikkailu"-tyyppiset haastattelut, joista jää katsojalle käteen pelkästään värianalyysissä valittujen kesävaatteiden rohkea muisto ja tekokukka rintapielessä.
Perkeleen puristeet!
KIRJOITTAA, KYSYÄ, OPPIA - projekti raahautuu
vasta vähän yli sadassa lauseessa. Ehdoton päivittäminen on henkisesti
äärimmäisen raskasta ja velvoittavaa. Inhoan koko touhua. Lopettaminen on koko
ajan mielessä.
Aluksi minulla oli kolme lukijaa, jotka kommentoivat lauseita.
Siitä sai valtavasti voimaa. Hekin uupuivat matkalle. En ihmettele. Jatkan nyt yksin.
Inhoan näitä perkeleen puristeita, jotka eivät jätä minua
rauhaan. Pyörivät päässä, vaativat hiomista, sommittelua ja lopulta tulostusta.
Olen miettinyt, etten julkaise lopputulosta enää kirjana. Se ei ole kiinnostavaa, se ei kiinnosta ketään. Ehkä kokoan lopputuloksen luettavampaan, tiivimpään muotoon ja jätän sivuilleni pdf:nä kaikkien luettavaksi ja tulostettavaksi. Onko se sitten sähkökirja?
Kirjan julkaiseminen ei merkitse minulle enää mitään.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)